Αρχική Νέα - Επικαιρότητα Καινοτομία Οι τρεις νέοι που εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν ένα καινοτόμο μοντέλο ανταποδοτικής ανακύκλωσης

Οι τρεις νέοι που εμπνεύστηκαν και δημιούργησαν ένα καινοτόμο μοντέλο ανταποδοτικής ανακύκλωσης

 

Στόχος τους να γνωρίσουν στην Ελλάδα την… ανταποδοτική ανακύκλωση. Να δώσουν κίνητρα δηλαδή στους Έλληνες να ανακυκλώσουν τα αντικείμενα που πετούν στους κάδους απορριμμάτων και παράλληλα να τους πείσουν ότι από αυτή τους την ενέργεια μπορούν να κερδίσουν.

Ο λόγος για την ομάδα του Cyclefi. Πρόκειται για μία νέα καινοτόμο υπηρεσία που έχει στόχο την προώθηση της ιδέας και αξίας της ανακύκλωσης, καθώς επίσης και την υιοθέτηση μίας συμπεριφοράς που συμβάλει στη προστασία του περιβάλλοντος. Για να το πετύχει αυτό, η Cyclefi έχει δημιουργήσει μία πρωτοποριακή online πλατφόρμα σε συνδυασμό με μια προϊοντική υπηρεσία, όπου συνδέει τα προϊόντα της (τσάντες με ταυτότητα, οικιακούς κάδους ανακύκλωσης, κ.α) με εκπτώσεις. Πιο συγκεκριμένα, η online πλατφόρμα της Cyclefi, παρέχει έναν πρωτοποριακό μηχανισμό παρακολούθησης, ιχνηλασιμότητας, ανίχνευσης και καταγραφής της ανακύκλωσης που πραγματοποιούν οι πολίτες/χρήστες της υπηρεσίας, ενώ παράλληλα τους επιβραβεύει για την συνεπή τους στάση με εκπτώσεις σε συγκεκριμένες υπηρεσίες που στοχεύουν στη μείωση των γενικότερων εξόδων του νοικοκυριού τους, όπως εκπτώσεις σε ηλεκτρικό ρεύμα, σουπερ μαρκετ κ.α.

Πίσω από την ομάδα βρίσκονται τρεις νέοι. Αναφερόμαστε στους: Γιώργος Στέγγο (CEO), Άκης Μαρούτα (COO) και η Εύη Φρέρη (CBO) που μας προτείνουν  έναν εντελώς καινούργιο, πρωτοποριακό και ακόμα πιο κατανοητό τρόπο, για να επικοινωνηθεί στο ευρύ κοινό, η αξία που έχει η ανακύκλωση στις ζωές μας. Επηρεασμένοι από τις σπουδές τους αλλά και την εμπειρία που απέκτησαν στο εξωτερικό αποφάσισαν να εφαρμόσουν όλα όσα… έξω θεωρούνται «λογικά» στην Ελλάδα, στην χώρα όπου τα ποσοστά ανακύκλωσης παραμένουν σε χαμηλά επίπεδα.

Άμεσος στόχος των δημιουργών της Cyclefi είναι η επέκταση της υπηρεσίας σε υπηρεσίες και γραφεία και η δημιουργία  e-shop και application που θα διευκολύνουν περισσότερο τους χρήστες της.

 

 

Για την καινοτομία, την πλατφόρμα Cyclefi αλλά και τον τρόπο που αυτή δουλεύει μίλησε στο www.ka-business.gr η CBO & Co-Founder, Εύη Φρέρη.

 

Πως «δουλεύει» η πλατφόρμα σας;

Η Cyclefi έχει δημιουργήσει ένα σύστημα καταγραφής των ποσοτήτων που ανακυκλώνει κάθε πολίτης, και παράλληλα πιστώνει πόντους επιβράβευσης. Οι πόντοι εξαργυρώνονται σε διάφορες παροχές και εκπτώσεις που προσφέρουν συνεργαζόμενες επιχειρήσεις, με σκοπό να μειωθούν τα έξοδα ενός νοικοκυριού. Για να λειτουργήσει η υπηρεσία, η Cyclefi παρέχει ένα πακέτο ανακύκλωσης, που αποτελείται από πέντε (5) τσάντες και πέντε (5) ειδικές αυτοκόλλητες ετικέτες, στις οποίες υπάρχει ένας μοναδικός QR-κωδικός, που αποτελεί και την προσωπική ταυτότητα του κάθε νοικοκυριού. Αυτό σημαίνει, ότι κάθε τσάντα ανακύκλωσης, έχει έναν μοναδικό/αποκλειστικό ιδιοκτήτη. Μέσω της τεχνολογίας μας, μπορούμε και γνωρίζουμε πόσο συχνά και κυρίως πόσο υπεύθυνα ανακυκλώνει κάθε νοικοκυριό. Στην πραγματικότητα, είμαστε μια προϊοντική υπηρεσία, η οποία μας διαφοροποιεί από τις υπόλοιπες εταιρείες του χώρου, που προμηθεύουν τους καταναλωτές με πλαστικές σακούλες. Πιο συγκεκριμένα, διαφοροποιούμαστε από τον ανταγωνισμό, καθώς σε αντίθεση με τις κοινές πλαστικές σακούλες που συναντάτε καθημερινά γύρω σας, η πορτοκαλί τσάντα της Cyclefi, α) παράγεται αποκλειστικά από ανακυκλωμένο πλαστικό και όχι από παρθένο υλικό, β) αποτελεί την πρώτη ελληνική τσάντα με ταυτότητα (ειδική σήμανση), γ) σχεδιαστηκε με σκοπό να απορρίπτεται αποκλειστικά στον μπλε κάδο ανακύκλωσης της γειτονιάς σας, με αποτέλεσμα να κλείνει ο κύκλος χρήσης της και φυσικά να μπορεί να ανακυκλωθεί ξανά, και τέλος δ) συνδέεται με πόντους, οι οποίοι εξαργυρώνονται με στόχο να μειώσουν τα βασικά έξοδα ενός νοικοκυριού. Για να γίνει η καταγραφή των ποσοτήτων που ανακυκλώνει ένα νοικοκυριό, η Cyclefi προσφέρει προς πώληση, με μικρό κόστος, ειδικές πορτοκαλί πλαστικές σακούλες με ένα σύστημα σήμανσης με κωδικούς, τους οποίους τοποθετούμε στις σακούλες και σκανάρουν οι συνεργάτες μας, στα σημεία συγκέντρωσης των προς ανακύκλωση υλικών συσκευασίας, ώστε να γίνει ακολούθως η πίστωση των πόντων και των παροχών. Η διαδικασία είναι ιδιαίτερα εύκολη. Όσοι παραλάβουν το πακέτο ανακύκλωσης της Cyclefi, θα πρέπει απλά να εισάγουν τον 12ψήφιο μυστικό αριθμό, που αναγράφεται πάνω στις μπλε αυτοκόλλητες ετικέτες με τους μοναδικούς QR κωδικούς. Με τον τρόπο αυτό, μπορούμε να αντιστοιχίσουμε το συγκεκριμένο πακέτο με το νοικοκυριό από το οποίο γεμίζουν οι τσάντες. Παράλληλα, με την εισαγωγή του  12ψήφιου μυστικού αριθμού, ο χρήστης της υπηρεσίας μας, κερδίζει άμεσα τους πρώτους πόντους του. Τώρα πια η τσάντα έχει αποκτήσει ταυτότητα, επομένως αφού γεμίσει με απορρίμματα συσκευασίας (χαρτί, γυαλί, πλαστικό, αλουμίνιο), στο τέλος θα της περαστεί η μπλε αυτοκόλλητη ετικέτα, από το “χεράκι”/λαβή της. Η τσάντα με την ειδική σήμανση, είναι πλέον έτοιμη για απόρριψη στον πλησιέστερο μπλε κάδο ανακύκλωσης της γειτονιάς του πολίτη που χρησιμοποιεί την υπηρεσία μας. Τόσο απλά! Η συνέχεια είναι γνωστή. Τα απορριμματοφόρα οχήματα της δημοτικής αρχής, συλλέγουν από τους μπλε κάδους τα ανακυκλώσιμα υλικά τους και τα μεταφέρουν στο συνεργαζόμενο με τον Δήμο εργοστάσιο ανακύκλωσης (Κ.Δ.Α.Υ.). Η ομάδα της Cyclefi έχει φυσική παρουσία στα συνεργαζόμενα εργοστάσια ανακύκλωσης (Κ.Δ.Α.Υ.), όπου εντοπίζει, αφαιρεί, συγκεντρώνει και καταμετρά τις μπλε ετικέτες με τους μοναδικούς QR κωδικούς. Στη συνέχεια, οι κωδικοί σαρώνονται με ειδική συσκευή ανάγνωσης QR κωδικών, ώστε να επαληθευτεί η επίδοση του κάθε νοικοκυριού.

 

Πως, πότε και σε ποιον προέκυψε η ιδέα για την δημιουργία ελληνικών τσαντών ανακύκλωσης που επιβραβεύουν τους χρήστες τους;

Αυτό το οποίο διαπιστώσαμε είναι πως, παρά το γεγονός ότι γίνονται αρκετές εκστρατείες ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των πολιτών σχετικά με την ανακύκλωση, τα ποσοστά ανακύκλωσης στην Ελλάδα, παραμένουν πεισματικά χαμηλά και φαίνεται να οδηγούν σε ελάσσονα αλλαγή της συμπεριφοράς των πολιτών, καθώς, παρά το γεγονός πως η ελληνική οικονομία διανύει μια περίοδο βαθιάς ύφεσης, οι Έλληνες πολίτες συνεχίζουν να πληρώνουν υπέρογκα ποσά, λόγω της αναποτελεσματικότητας που υπάρχει στην έξυπνη διαχείριση των στερεών αστικών απορριμμάτων. Μέσα από τη διενέργεια ερωτηματολογίων, διαπιστώσαμε από τα διάφορα ευρήματα, πως οι συμπολίτες μας, δεν δείχνουν να εμπιστεύονται πως τα απορρίμματα τους, που πετάνε στο Μπλε Κάδο, καταλήγουν τελικά για περαιτέρω αξιοποίηση. Το υψηλό έλλειμμα εμπιστοσύνης για τη διαδικασία, σε συνδυασμό με την έλλειψη εκπαίδευσης πάνω στο θέμα, φαίνεται να αποτελούν ίσως τις βασικότερες αιτίες, για τα χαμηλά ποσοστά ανακύκλωσης που εμφανίζουν οι πόλεις μας σήμερα. Η ανάγκη ενός μηχανισμού, που θα εγγυάται και θα διασφαλίζει πως η ανακύκλωση που κάνουν οι πολίτες πιάνει τόπο, αποτέλεσε τον βασικό λόγο δημιουργίας της Cyclefi.

Στη Cyclefi, πιστεύουμε βαθειά, πως η αύξηση του βαθμού εμπλοκής των πολιτών με τη διαδιακασία της ανακύκλωσης, πρέπει να βασίζεται στην φιλοσοφία της επιβράβευσης και της προτροπής και οχι σε αυτήν της τιμωρίας. Πρέπει οι πολίτες να αρχίσουν να αντιμετωπίζουν τα απορρίμματά τους, ως αντικείμενα που έχουν πολύτιμη αξία και όχι απλά ως άχρηστα σκουπίδια. Επιπλέον, για να προσφέρουμε μια λύση που θα έχει τη μεγαλύτερη επίδραση και αποτελεσματικότητα, σκεφτήκαμε πως πρέπει να κάνουμε τον κάθε πολίτη να νοιώσει ξεχωριστός, μοναδικός και απόλυτα υπεύθυνος για την θετική συμβολή του στο περιβάλλον. Για αυτόν ακριβ΄ς τον λόγο, κάθε τσάντα ανακύκλωσης, έχει έναν αποκλειστικό ιδιοκτήτη, για τον οποίον είναι γνωστό το πόσο συχνά και πόσο υπεύθυνα ανακυκλώνει.

 

Τι είδους παροχές λαμβάνουν όσοι εγγραφούν στην πλατφόρμα σας;

Ως υπηρεσία έχουμε δημιουργήσει ένα πρόγραμμα επιβράβευσης πόντων με σκοπό να δώσουμε, όπως αναφέραμε, ένα επιπλέον κίνητρο σε όσους χρησιμοποιούν την υπηρεσία να ανακυκλώνουν σωστά και κυρίως συχνά. Κάθε πολίτης που χρησιμοποιεί την υπηρεσία μας, με την εγγραφή του στην πλατφόρμα, “πιστώνεται” 200 πόντους. Επιπλέον, κάθε τσάντα που πετάει στον κάδο ανακύκλωσης και εντοπίζεται στο κέντρο διαλογής, του επιτρέπει να κερδίσει επιπλέον πόντους. Συγκεκριμένα, ο χρήστης, με την ενεργοποίηση του πακέτου του, θα έχει τη δυνατότητα να παρακολουθεί την πορεία της ανακύκλωσής του και κατά συνέπεια τον εντοπισμό των τσαντών του, μέσα από το προφίλ του, όπου με τον εντοπισμό κάθε τσάντας, θα αυξάνονται τόσο οι πόντοι επιβράβευσης του, όσο και η απόδοση της ανακύκλωσής του. Είναι σημαντικό για εμάς εδώ στη Cyclefi, να προσπαθούμε να εκπαιδεύσουμε τους πολίτες, σχετικά με τα οφέλη και τον συνολικό αντίκτυπο που έχει η ανακύκλωση τόσο στο περιβάλλον όσο και στη ζωή μας.

Με αυτό τον τρόπο, κάθε φορά που ανακυκλώνεις, κερδίζεις περισσότερους πόντους τους οποίους θα μπορείς να εξαργυρώσεις σε διάφορες εκπτωτικές υπηρεσίες. Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε στο τελικό στάδιο για την ανακοίνωση των συνεργασιών μας, με γνωστή εταιρία παροχής ρεύματος, κινητής τηλεφωνίας, με μεγάλη αλυσίδα σούπερ μάρκετ, και κυρίως με τοπικές επιχειρήσεις. Με αυτό τον τρόπο, ο χρήστης θα έχει τη δυνατότητα ανακυκλώνοντας, να μειώνει τα έξοδα του νοικοκυριού του έχοντας ειδικές εκπτώσεις, σε μια μεγάλη γκάμα επιλογών.  Παράλληλα, προσπαθούμε καθημερινά για να κλείνουμε συνεργασίες οι οποίες θα τους δίνουν επιπλέον προνόμια και θα λειτουργούν ως επιβράβευση για την ανακυκλωτική τους συμπεριφορά.

 

 

Μπορείτε να προσχωρήσετε σε σύγκριση των επιπέδων ανακύκλωσης στην Ελλάδα σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη;

Συγκριτικά με άλλες χώρες της Ε.Ε., οι οποίες ανακυκλώνουν σχεδόν το 70% των απορριμμάτων τους, η Ελλάδα επιλέγει να στέλνει κάθε χρόνο, εκατοντάδες χιλιάδες τόνους ανακυκλώσιμων υλικών, για θάψιμο και όχι για αξιοποίηση, πληρώνοντας για την επιβάρυνση στο περιβάλλον και την μη συμμόρφωση σε σωστές πρακτικές, εκατομμύρια Ευρώ σε πρόστιμά και τέλη, που τελικά επιβαρύνον επιπλέον το ήδη χρεωμένο ελληνικό νοικοκυριό. Έτσι, παρά το γεγονός πως η ελληνική οικονομία διανύει μια περίοδο βαθιάς ύφεσης, η Ελλάδα επιμένει να επιλέγει ως βασική μέθοδο για την διαχείριση των στερεών αστικών απορριμμάτων της, τη μέθοδο της υγειονομικής ταφής σε ποσοστό 80%, με όποια επιπλέον αρνητική οικονομική και περιβαλλοντική επιβάρυνση έχει η πρακτική αυτή. 

Το γεγονός ότι το ποσοστό της ανάκτησης και της ανακύκλωσης των απορριμμάτων στην Ελλάδα διαμορφώνεται σε τόσο χαμηλά επίπεδα, αφήνει τρομερά περιθώρια βελτίωσης. Αν και πολλοί Έλληνες αναγνωρίζουν τη σπουδαιότητα της ανακύκλωσης, αδυνατούν να την υιοθετήσουν ως τρόπο ζωής στη καθημερινότητά τους. Για αυτό και οι αριθμοί που αφορούν την συνολική μας απόδοση στην ανακύκλωση ως κοινωνία παραμένουν ακόμα ιδαίτερα χαμηλοί!

Αυτήν την στιγμή παρατηρούμε μια προσπάθεια της πολιτείας να αυστηροποιήσει το θεσμικό πλαίσιο που αφορά στην Ανακύκλωση , προτείνοντας διαλογή στην πηγή με τέσσερα ή και παραπάνω ρεύματα απορριμμάτων. Το πρόβλημα για εμάς εδώ στη Cyclefi, αντιμετωπίζεται με την παροχή κατάλληλων κινήτρων και πάνω από όλα με την επανεκπαίδευση των πολιτών πάνω στην αξία της Ανακύκλωσης.

Όπως σας αναφέραμε, όταν υπάρχουν χώρες της Ε.Ε που τα ποσοστά ανκύκλωσης τους αγγίζουν το 70%, γίνεται αντιληπτό οτι η Ελλάδα από το 10% έχει ακόμα πολύ δρόμο να διανύσει. Βέβαια το παραπάνω, αποδεικνύει πως μπορούμε να βελτιωθούμε και μάλιστα πολύ, μιας και είναι πιο δύσκολο να πας από το 70% στο 71% παρά από το 10% στο 20%. Έξυπνη επανεκπαίδευση θέλει με τα κατάλληλα κίνητρα, κάτι που η Cyclefi είναι σε θέση να παρέχει. 

Όλοι εμείς εδώ στη Cyclefi, πιστεύουμε πως με τη λύση μας θα βοηθήσουμε να αυξηθούν τα ποσοστά ανακύκλωσης και να πιάσουμε τους εθνικούς στόχους. Αν και είναι πολύ αυτοί που έχουν απογοητευτεί με την μέχρι τώρα επίδοση της χώρας και δείχνουν να έχουν χάσει την ελπίδα τους, εμείς συνεχίζουμε να είμαστε αισιόδοξοι. Άλλωστε, αν έλεγες πριν 10 χρόνια σε κάποιον στην Ελλάδα, λέξεις όπως κότσιμπέρυ, ιπποφαές και κινόα, θα σε ακούγαν σαν εξωγήινο. Παρόλα αυτά σήμερα, όλοι δείχνουν να προσέχουν τη διατροφή τους και να ακολουθούν διαιτολόγια εμπλουτισμένα με τέτοια υλικά. όλα είναι θέμα χρόνου και κυρίως, αναγνώρισης, κατανόησης και αποδοχής μιας άλλης πιο θετικής συμπεριφοράς. 

 

Πόσοι είναι οι χρήστες της υπηρεσίας σας μέχρι σήμερα και ποια είναι τα σχόλια που σας κάνουν;

Ξεκινώντας αυτή τη μεγάλη προσπάθεια, ούτε εμείς οι ίδιοι δεν πιστεύαμε το πόσο μεγάλη ανταπόκριση και σε πόσο σύντομο χρονικό διάστημα θα υπάρξει από τους πολίτες. Οι προεγγραφές των χρηστών στους τρεις πιλοτικούς δήμους (Άλιμος, Βάρη-Βούλα-Βουλιαγμένη, Γλυφάδα), ξεκίνησαν μόλις 3 μήνες πριν και μέχρι και σήμερα, έχουμε πάνω από 4000 εγγεγραμμένους χρήστες, εκ των οποίων οι 1000 είναι ενεργοί χρήστες του Δήμου Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης, όπου και εφαρμόστηκε για πρώτη φορά η υπηρεσία.  Όσον αφορά τα σχόλια που μας κάνουν, αρκεί να σας πούμε, πως η λέξη “χρήστες” δεν μπορεί να αποτυπώσει το έργο των πολιτών που συμμετέχουν. Η καταλληλότερη λέξη είναι “συνδιαμορφωτές”, καθώς καθημερινά μας στέλνουν τα σχόλια και τις παρατηρήσεις τους σχετικά αφενός με το πως μπορούμε να βελτιώσουμε την υπηρεσία και αφετέρου, δίνοντάς μας πλήρη εικόνα για τον τρόπο χρήσης της υπηρεσίας. Επομένως, θα μπορούσαμε να πούμε, πως αυτή τη στιγμή οι χρήστες δημιουργούν ένα είδος “κινήματος”, το οποίο προσπαθεί να παρακινήσει με τη σειρά του τους υπόλοιπους πολίτες να δουν την ανακύκλωσή τους διαφορετικά.  

 

Σημειώνεται πως η  Cyclefi βγήκε πρώτη σε ψήφους σε Πανευρωπαϊκό επίπεδο και της απονεμήθηκε το βραβείο Κοινωνικής Επιχειρηματικότητας (Community Award) στα Social Impact Awards, ενώ στα Best City Awards 2016, κερδίζοντας το Silver Βραβείο στην ενότητα Green City και στα Environmental Awards κερδίζοντας το Silver Award. Επιπλέον, έχει διακριθεί ως η καλύτερη κοινωνική επιχείρηση, στο διαγωνισμό FILfest, ο οποίος αποτελεί θεσμό για κοινωνικές επιχειρήσεις της Ιταλίας και, κέρδισε επίσης το βραβείο “Best business plan” από το INNECO και το Young Entrepreneurship Club “NE”.

 

 

Το ka-business.gr προτείνει

Celestyal: Υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με το Άμπου Ντάμπι και τον Όμιλο AD Ports
Η Celestyal πρόσφατα υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας (MOU) με το Τμήμα Πολιτισμού και Τουρισμού του Άμπου Ντάμπι (DCT Abu Dhabi) μαζί με τον όμιλο
HANNOVER MESSE 2024: Τέσσερις ελληνικές συμμετοχές στη Διεθνή Έκθεση Βιομηχανικής Τεχνολογίας στο Ανόβερο
Η έκθεση πραγματοποιήθηκε 22-26 Απριλίου, στο Ανόβερο, από τον Εκθεσιακό Οργανισμό του Αννοβέρου, που αντιπροσωπεύεται στην Ελλάδα και την Κύπρο από το Ελληνογερμανικό Εμπορικό...
Απόπειρα δολοφονίας του σλοβάκου πρωθυπουργού: Γνωστός σλοβάκος λογοτέχνης πυροβόλησε τον Ρόμπερτ Φίτσο
Αποκαλύφθηκε η ταυτότητα του ατόμου που πυροβόλησε τον σλοβάκο πρωθυπουργό, Ρόμπερτ Φίτσο, και πρόκειται για τον Γιουράι Τσιντούλα, που είναι γνωστός λογοτέχνης στη Σλοβακία. Τα κίνητρα...

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Celestyal: Υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας με το Άμπου Ντάμπι και τον Όμιλο AD Ports
Η Celestyal πρόσφατα υπέγραψε Μνημόνιο Συνεργασίας (MOU) με το Τμήμα Πολιτισμού και Τουρισμού του Άμπου Ντάμπι (DCT Abu Dhabi) μαζί με τον όμιλο
HANNOVER MESSE 2024: Τέσσερις ελληνικές συμμετοχές στη Διεθνή Έκθεση Βιομηχανικής Τεχνολογίας στο Ανόβερο
Η έκθεση πραγματοποιήθηκε 22-26 Απριλίου, στο Ανόβερο, από τον Εκθεσιακό Οργανισμό του Αννοβέρου, που αντιπροσωπεύεται στην Ελλάδα και την Κύπρο από το Ελληνογερμανικό Εμπορικό...
Απόπειρα δολοφονίας του σλοβάκου πρωθυπουργού: Γνωστός σλοβάκος λογοτέχνης πυροβόλησε τον Ρόμπερτ Φίτσο
Αποκαλύφθηκε η ταυτότητα του ατόμου που πυροβόλησε τον σλοβάκο πρωθυπουργό, Ρόμπερτ Φίτσο, και πρόκειται για τον Γιουράι Τσιντούλα, που είναι γνωστός λογοτέχνης στη Σλοβακία. Τα κίνητρα...