Και αυτό γιατί με απλά ελληνικά αγοράζουν από τις μητρικές τα αυτοκίνητα σε εξαιρετικά μειωμένες τιμές. «Διαπράττουν λαθρεμπορία αυτοκινήτων μέσω της υποτιμολόγησης», αποφαίνονται τα στελέχη του υπουργείου Οικονομικών.
Την υπόθεση αναλαμβάνει το ΣΔΟΕ και κλιμάκια κατασκηνώνουν στα κεντρικά γραφεία των δύο θυγατρικών εταιρειών όπου κάνουν φύλλο και φτερό τα έγγραφα σχεδόν για κάθε αυτοκίνητο που έμπαινε στην Ελλάδα. Τελωνειακά παραστατικά, τιμολόγια, αποδείξεις λιανικής πώλησης ξεσκονίζονται, χωρίς ωστόσο να εντοπιστούν φορολογικές παραβάσεις.
Από την πλευρά τους, οι δύο θυγατρικές των γερμανικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ελλάδα κάνουν λόγο για μια προσπάθεια επιβίωσης στα πρώτα χρόνια της ελληνικής κρίσης.
Ασχολήθηκαν όλες οι υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών, από το ΣΔΟΕ μέχρι τα τελωνεία, ενώ επιβλήθηκαν πρόστιμα εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ. Μάλιστα, στην υπόθεση αναφέρθηκε και ο Αλέξης Τσίπρας, όταν λίγους μήνες προτού γίνει πρωθυπουργός επισκέφτηκε το ΣΔΟΕ, ενώ το συγκεκριμένο θέμα έγινε και πρωτοσέλιδο στο περιοδικό «Spiegel».
Το ΣΔΟΕ βάζει στο μικροσκόπιο όσα οχήματα των Mercedes και BMW εισήχθησαν από την 1η Ιανουαρίου του 2011. Ωστόσο, δεν καταλογίζει κανένα πρόστιμο, για να φτάσουμε στο 2015 όπου ο φάκελος εξακολουθεί να παραμένει ανοιχτός.
Τελικά, στις 20 Ιουλίου του 2017 οι ελεγκτές αποφαίνονται ότι οι δύο εταιρείες με ιδιαίτερα τεχνάσματα διαπράττουν λαθρεμπορία. Συγκεκριμένα, στη Mercedes Hellas καταλογίζουν διαφυγόντες φόρους, τέλη και πρόστιμα λαθρεμπορίας ύψους 84,4 εκατ. ευρώ για 6.300 αυτοκίνητα που εισήχθησαν τη χρονική περίοδο των ελέγχων. Στη δε BMW Hellas επιβάλλονται πρόστιμα για διαφυγόντες φόρους, τέλη και λαθρεμπορία 48,8 εκατ. ευρώ για 5.150 εισαχθέντα αυτοκίνητα. Με απλά ελληνικά, σύμφωνα με το πόρισμα του Τελωνείου Αθηνών, στους δρόμους της Αθήνας κυκλοφορούν 11.450 «λαθραία» αυτοκίνητα Μercedes και BMW.
Η δικαστική διαμάχη ανάμεσα στις δύο εταιρείες και το ελληνικό Δημόσιο κράτησε πολλούς μήνες. Βασικό υπερασπιστικό στοιχείο είναι ότι δεν υπάρχει λαθρεμπόριο αλλά μια επιχειρηματική συμπεριφορά σε μια οικονομία και χώρα που βρίσκονται σε βαθιά οικονομική κρίση. Είναι χαρακτηριστικό ότι τα πρώτα χρόνια του μνημονίου η αγορά του αυτοκινήτου γύρισε στη δεκαετία του ’80 και η πτώση στις πωλήσεις ξεπερνούσε το 40%.
Τελικά, οι αποφάσεις 4352/2018 για τη Mercedes και 4359/2018 για τη BMW είναι απαλλακτικές.
Το δικαστήριο αποφαίνεται ότι δεν στοιχειοθετείται λαθρεμπορία, τα όσα υποστηρίζει το Ελληνικό Δημόσιο απορρίπτονται ως αβάσιμα και το υποχρεώνει να ανοίξει τα ταμεία του και να δώσει συνολικά στις δύο θυγατρικές των γερμανικών κολοσσών το ποσό των 133 εκατ. ευρώ.