Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Time Out ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΛΟΓΙΚΗ

ΠΕΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΚΟΙΝΗ ΛΟΓΙΚΗ

Στο πλαίσιο του προγράμματος στενότερης συνεργασίας μεταξύ του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, οι δύο φορείς συνεχίζουν με τον δεύτερο σταθμό της συμβολικής ανταλλαγής έργων από τις συλλογές τους.

 

Μετά την έκθεση «Πέρα από την κοινή θέση. ‘Προτάσεις’ για μια ιστορία της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας», με έργα του ΜΜΣΤ στη Μονή Λαζαριστών από τις 19 Δεκεμβρίου, ακολουθεί η έκθεση «Πέρα από την κοινή λογική. Έργα ρωσικής πρωτοπορίας από τη συλλογή Κωστάκη του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης» στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης από τις 23 Ιανουαρίου έως τις 8 Μαΐου 2016 (εγκαίνια, Παρασκευή 22 Ιανουαρίου, στις 20:30). Μέσα από 67 έργα των σημαντικότερων καλλιτεχνών της ρωσικής πρωτοπορίας καθώς και αρχειακό υλικό (φωτογραφίες, ζωγραφική, προβολές) από την ζωή του ίδιου του συλλέκτη Γιώργου Κωστάκη παρουσιάζονται ξανά στο κοινό, σε νέο χώρο, οι βασικές αρχές, τα βασικά κινήματα της ρωσικής πρωτοπορίας, αυτής της τόσο ιδιαίτερης εποχής. Η έκθεση συνοδεύεται από παράλληλο πρόγραμμα ξεναγήσεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων.

Επιμέλεια έκθεσης: Μαρία Τσαντσάνογλου, Διευθύντρια ΚΜΣΤ

Βοηθοί Επιμελητές: Δόμνα Γούναρη, Αγγελική Χαριστού, Επιμελήτριες ΚΜΣΤ.

Η έκθεση «Πέρα από την κοινή λογική. Έργα ρωσικής πρωτοπορίας από τη συλλογή Κωστάκη του Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης» χωρίζεται σε τέσσερις μεγάλες ενότητες.

Η πρώτη ενότητα παρουσιάζει την μετάβαση της τέχνης από την αναπαράσταση στην μη-αντικειμενικότητα. Στις αρχές του 20ού αιώνα ο συμβολισμός και τα μετεμπρεσιονιστικά ρεύματα κυριαρχούν στην ευρωπαϊκή σκηνή και επηρεάζουν αισθητικά και θεματικά τους νέους ρώσους καλλιτέχνες που ιδρύουν τις ομάδες «Γαλάζιο Ρόδο» και «Χρυσόμαλλο Δέρας» και εισάγουν καινοτομικές τεχνικές στη σύνθεση και την οργάνωση της ζωγραφικής επιφάνειας. Στη Ρωσία παρατηρείται μια τάση επιστροφής και αξιοποίησης παραδοσιακών μορφών τέχνης, όπως η βυζαντινή ρωσική εικόνα, η λαϊκή τέχνη και χειροτεχνία και η παιδική ζωγραφική. Οι επιδράσεις του Σεζάν, του γαλλικού κυβισμού και του ιταλικού φουτουρισμού είναι έκδηλες στην παραγωγή αυτής της περιόδου. Παρόλο που η καθαρή αφαίρεση πρωτοεμφανίστηκε γύρω στο 1910 και τόσο ο Βασίλι Καντίνσκι όσο και ο Μιχαήλ Λαριόνοφ διεκδικούν την πρωτιά της, ο όρος «μη αντικειμενική τέχνη» ανήκει στον Καζιμίρ Μαλέβιτς και γεννήθηκε μαζί με το κίνημα του σουπρεματισμού. Έτσι, «μη-αντικειμενική» λέγεται η τέχνη που δεν ξεκινάει από το περιεχόμενο αλλά από τη φόρμα, η οποία με τη σειρά της προσδίδει περιεχόμενο. Η μη αντικειμενική τέχνη έγινε σε μερικά χρόνια ζητούμενο στο έργο των περισσότερων καλλιτεχνών της πρωτοπορίας.

Η δεύτερη ενότητα παρουσιάζει την σχέση τέχνης και φύσης μέσα από το έργο και τα μαθήματα του Μιχαήλ Ματιούσιν και της «Ομάδας Οργανικής Παιδείας». Ο Ματιούσιν ήταν ζωγράφος, μουσικός και δάσκαλος στο Κρατικό Ινστιτούτο Καλλιτεχνικής Παιδείας της Πετρούπολης (ΓΚΙΝΧΟΥΚ). Ο όρος «Οργανική Παιδεία» επινοήθηκε από τον ίδιο και βασιζόταν στην θεωρία ότι ο κόσμος είναι ένα αυστηρά δομημένο σύστημα που διέπεται από νόμους, κινείται αέναα και έχει τον δικό του βιολογικό ρυθμό ακόμη κι όταν πρόκειται για ανόργανη ύλη όπως είναι το κρύσταλλο ή η πέτρα.

Η τρίτη ενότητα παρουσιάζει την σχέση τέχνης και αρχιτεκτονικής που οδηγεί στην παραγωγή χρηστικών αντικειμένων. Στην περίοδο από το 1915 ως το 1932 και ιδιαίτερα στη δεκαετία του 1920 όταν το κίνημα του κονστρουκτιβισμού επικρατεί στις τέχνες, διακρίνει κανείς την ανάγκη των καλλιτεχνών να προσφέρουν ιδέες και λύσεις που θα συμβάλουν ουσιαστικά στο έργο των μηχανικών και των αρχιτεκτόνων τόσο όσον αφορά τη χρήση των υλικών όσο και την διερεύνηση νέων όγκων και φόρμας με απώτερο σκοπό τη δημιουργία μιας νέας αισθητικής για τους ανθρώπους της νέας σοβιετικής κοινωνίας. Η ενότητα αυτή ολοκληρώνεται με την παρουσίαση της πτητικής μηχανής «Λετάτλιν» του καλλιτέχνη Βλαντίμιρ Τάτλιν, που αποτελεί ένα από τα τελευταία σχέδια της ρωσικής πρωτοπορίας που όμως δεν κατόρθωσε να υλοποιηθεί.

Η τέταρτη ενότητα παρουσιάζει το έργο του Σολομόν Νικρίτιν, ενός από τους καλλιτέχνες της νεότερης γενιάς της ρωσικής πρωτοπορίας που συνδέει την ζωγραφική του με την έννοια του παραλόγου που με τη σειρά του οδηγεί στην αίσθηση τρόμου και απόγνωσης.

 

Διάρκεια έκθεσης: 23 Ιανουαρίου-8 Μαΐου 2016

Μέρες & ώρες λειτουργίας: Πέμπτη 10:00-22:00, Παρασκευή 10:00-19:00, Σάββατο 10:00-18:00, Κυριακή 11:00-15:00.

Ξεναγήσεις κάθε Πέμπτη στις 18.00 & κάθε Κυριακή στις 12:00. Ανοιχτές για το κοινό με το εισιτήριο εισόδου. Διάρκεια: ~ 60’

Εισιτήρια: 4€ γενική είσοδος, 2€ φοιτητές, εκπαιδευτικοί, άνεργοι,  πολύτεκνοι και άνω των 65, 2€ ομάδες σχολικές, 3€ ομάδες ενηλίκων. Ισχύουν ατέλειες

Εκπαιδευτικά προγράμματα για σχολεία πρωτοβάθμιας & δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης: Ομάδες μέχρι 25 άτομα, κατόπιν ραντεβού τ. 2310 240002, [email protected]. Διάρκεια: ~ 90’

Ξενόγλωσσες ξεναγήσεις (αγγλικά, ιταλικά, ισπανικά) σε οργανωμένες ομάδες, κατόπιν ραντεβού.

Η έκθεση «Πέρα από την κοινή θέση. ‘Προτάσεις’ για μια ιστορία της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας», Έργα από τις συλλογές του Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης», συνεχίζεται στο ΚΜΣΤ στη Μονή Λαζαριστών έως τις 5 Μαρτίου 2016. Επιμέλεια: Θούλη Μισιρλόγλου, Επιμελήτρια ΜΜΣΤ

 

 

Το ka-business.gr προτείνει

Το ka-business.gr συμμετέχει στην 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση του δημοσιογραφικού κλάδου
Η ΕΣΗΕΜ-Θ σε συντονισμό με την ΠΟΕΣΥ και όλες τις Ενώσεις Συντακτών συμμετέχει στην απεργιακή κινητοποίηση του δημοσιογραφικού κλάδου από τις 5 το πρωί της...
ΒΕΘ προς Σκρέκα: Στηρίξτε τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα
Την ανάγκη λήψης μέτρων στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων καθώς και  ενίσχυσης των βιοτεχνικών επιμελητηρίων μέσα από μια σειρά προτάσεων επισήμαναν στον υπουργό Ανάπτυξης, Κώστα...
ΑΠΘ: Η Φοιτητική Ομάδα «SeaCare» κατέλαβε τη θέση μεταξύ των πέντε κορυφαίων σε Παγκόσμιο Τελικό Διαγωνισμό Καινοτομίας
Μία καινοτόμα ιδέα της φοιτητικής Ομάδας του ΑΠΘ «SeaCare» αναδείχθηκε, σε παγκόσμιο επίπεδο, ως μία από τις πέντε κορυφαίες λύσεις για την αντιμετώπιση του...

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Το ka-business.gr συμμετέχει στην 24ωρη απεργιακή κινητοποίηση του δημοσιογραφικού κλάδου
Η ΕΣΗΕΜ-Θ σε συντονισμό με την ΠΟΕΣΥ και όλες τις Ενώσεις Συντακτών συμμετέχει στην απεργιακή κινητοποίηση του δημοσιογραφικού κλάδου από τις 5 το πρωί της...
Γιατί το Ισραήλ θα προχωρήσει σε αντίποινα κατά του Ιράν, τι εκτιμούν αναλυτές -Τι θα ακολουθήσει στη σύγκρουση
Αποφασισμένο να δώσει συνέχεια και να απαντήσει στην επίθεση που δέχθηκε για πρώτη φορά στο έδαφός του απευθείας από το Ιράν είναι το Ισραήλ,...
ΒΕΘ προς Σκρέκα: Στηρίξτε τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα
Την ανάγκη λήψης μέτρων στήριξης των μικρομεσαίων επιχειρήσεων καθώς και  ενίσχυσης των βιοτεχνικών επιμελητηρίων μέσα από μια σειρά προτάσεων επισήμαναν στον υπουργό Ανάπτυξης, Κώστα...