Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Τέχνη & Πολιτισμός ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Σεπτέμβριος - Δεκέμβριος...

ΜΕΓΑΡΟ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ ΤΟ ΝΕΟ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Σεπτέμβριος – Δεκέμβριος 2015

Συνεχίζοντας τη δυναμική πορεία των προηγούμενων εξαμήνων και παρά τις ιδιαίτερα αντίξοες συνθήκες, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης παρουσιάζει για την περίοδο Σεπτεμβρίου – Δεκεμβρίου 2015 ένα πρόγραμμα πολυδιάστατο και πολυσυλλεκτικό, γεμάτο εκπλήξεις, ένα πρόγραμμα που αντιστέκεται στις τεράστιες δυσκολίες της εποχής προτείνοντας “φρέσκιες” συνεργασίες και επενδύοντας στις ήδη υπάρχουσες. Στο εξάμηνο αυτό συνεχίζεται η εξαιρετικά εποικοδομητική συνεργασία του με το Ίδρυμα “Σταύρος Νιάρχος”, που οδήγησε στη δημιουργία Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων υπό την αιγίδα του Μεγάρου. Παράλληλα συνεχίζεται η συμμετοχή του Οργανισμού στο Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα “Creative Europe 2014-2020”, με το έργο “Οδεύουμε προς το 2020 – Εκπαιδεύοντας μουσικούς και κοινό”, μαζί με την Ορχήστρα Νέων της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το Πρόγραμμα έχει ως στόχο να ενισχύσει την ικανότητα των ευρωπαϊκών πολιτιστικών φορέων να λειτουργούν διακρατικά, δίνοντας έμφαση σε ιδιαίτερες κοινωνικές ομάδες όπως παιδιά, νέοι, άνεργοι και να υποστηρίξει την καινοτομία και τη δημιουργικότητα στον τομέα του πολιτισμού.

 

Στο νέο αυτό πρόγραμμα, το πολυαγαπημένο Παραμύθι χωρίς Όνομα θα συγκινήσει και θα διδάξει μικρούς και μεγάλους, ενώ το θρυλικό μιούζικαλ Mamma Mia! θα χαρίσει στους θεατές “τη διασκέδαση της ζωής τους!”. Όπερα (Norma του Vincenzo Bellini), Θέατρο (Ο Νεκρός επιστρέφει στην Αγαπημένη του από το Theatre Kranj και Ptuj City Theatre), Βραδιές Ελληνικής Μουσικής (Αφιέρωμα στο Μάριο Τόκα), Κύκλο Διαλέξεων (“Αστέρια της Μουσικής και του Κινηματογράφου”) καθώς επίσης και το International Mime Festival (Only you από το Teatr Formy, IKIRU-Αφιέρωμα στην Pina Bausch από τον Τ. Endo, Déjà-vu? από την Bodecker & Neander Company και Firefly από το eVolution Dance Theater), συναυλίες της Κρατικής και της Συμφωνικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης, αλλά και οι απευθείας προβολές όπερας από τη Metropolitan Opera, είναι μερικές μόνο από τις εκδηλώσεις που θα λάβουν χώρα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης την περίοδο αυτή.

 

Μιλώντας με αριθμούς, το κοινό θα έχει τη δυνατότητα να απολαύσει 48 βασικές παραγωγές, με πλήθος παραστάσεων, παράλληλων δράσεων και εργαστηρίων.

Αναλυτικά :

·         Gala αφιερωμένο στη Μαρία Κάλλας (Μ1 – Αίθουσα Φίλων Μουσικής) την Τετάρτη 16 Σεπτεμβρίου, με αφορμή την επετειακή ημερομηνία θανάτου της μεγάλης σοπράνο. Η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης θα δώσει το παρόν συνοδεύοντας γνωστούς σολίστ που θα ερμηνεύσουν, μεμονωμένα και από κοινού, κλασικές άριες του οπερατικού ρεπερτορίου, δίνοντας την ευκαιρία στο ευρύ κοινό να έρθει σε επαφή με ορισμένα από τα πιο όμορφα και γνωστά αποσπάσματα όπερας που ερμήνευσε η μεγάλη υψίφωνος. Την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης θα διευθύνει ο Γεώργιος Βράνος, ενώ σολίστ θα είναι οι Μυρσίνη Μαργαρίτη (σοπράνο), Δημήτρης Πακσόγλου (τενόρος) και Άκης Λαλούσης (βαρύτονος).

 

·       Ένα Αφιέρωμα στον Γιώργο Θυμή, τον μεγάλο δάσκαλο, πιανίστα, μαέστρο και συνθέτη, θα έχει τη δυνατότητα να απολαύσει το κοινό της Θεσσαλονίκης το Σάββατο 19 Σεπτεμβρίου. Το αφιέρωμα πραγματοποιείται με τη συνεργασία του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και του Συλλόγου Φίλων Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης).

 

Ο μουσικός και καθηγητής του Κ.Ω.Θ., Δημήτρης Ιωάννου, και ο επικεφαλής μουσικολόγος Δρ. Γεώργιος – Ιούλιος Παπαδόπουλος, επ’ ευκαιρία της έκδοσης του τιμητικού τόμου αφιερωμένου στον Γιώργο Θυμή, μιλούν για την προσωπικότητα, τη δράση και το έργο του μεγάλου καλλιτέχνη της πόλης μας που άφησε τη σφραγίδα του στο μουσικό γίγνεσθαι της Θεσσαλονίκης αλλά και της χώρας στο δεύτερο μισό του 20ού αιώνα.

 
Παράλληλα, τρεις διεθνώς καταξιωμένοι πιανίστες που σχετίζονται με τον αείμνηστο αρχιμουσικό, ο Κυπριανός Κατσαρής (“Καλλιτέχνης της UNESCO για την Ειρήνη”), ο Danylo Saienko και ο Γιώργος Κωνσταντινίδης, προσφέρονται ευγενώς και αποτίουν φόρο τιμής στον Γιώργο Θυμή μέσα από τις ερμηνείες τους. Στην εκδήλωση συμμετέχει η νεαρή βιολονίστα Ευγενία Φέιζο. Την εκδήλωση συντονίζει η Εριφύλη Δαμιανού. Λαμβάνοντας υπόψιν το παιδαγωγικό έργο του μεγάλου δασκάλου καθώς και την αγάπη και την εμπιστοσύνη που έτρεφε για τη νέα γενιά, τα έσοδα της εκδήλωσης θα διατεθούν υπέρ του “Χαμόγελου του Παιδιού”. 

·       Με το ανέβασμα της όπερας Norma του Vincenzo Bellini συνεχίζεται το πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης το Σάββατο 26 και την Κυριακή 27 Σεπτεμβρίου. Πρόκειται για μια συμπαραγωγή με τη Skull of Yorick Productions και τη ΦΙΞ in art (Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης).

 

H πιο πρόσφατη παρουσίαση του λυρικού έργου Norma έγινε στη Θεσσαλονίκη το 2000, παρά το γεγονός ότι αποτελεί ένα από τα πιο μεγαλειώδη έργα του λυρικού ρεπερτορίου και έχει ιδιαίτερη σημασία για την ελληνική λυρική παράδοση, λόγω της διάσημης ενσάρκωσης του ομώνυμου ρόλου από τη Μαρία Κάλλας για την εκτέλεση της άριας Casta Diva. Τώρα, έχοντας μια υψίφωνο του επιπέδου της Τζένης Δριβάλα, που έχει βαφτιστεί “η διάδοχος της Κάλλας” από το ιταλικό κοινό και τους κριτικούς, η εταιρία Skull of Yorick Productions σε συνεργασία με το ΦΙΞ in art, ανεβάζει μια παράσταση εποχής που θα ταξιδέψει το κοινό πίσω, στις διαμάχες των αρχαίων Ρωμαίων με τους Γαλάτες. Κατά την πάγια τακτική της, η συγκεκριμένη εταιρεία επιλέγει, στον βαθμό που είναι εφικτό, συντελεστές από τη Βόρεια Ελλάδα, αναδεικνύοντας έτσι το ανθρώπινο δυναμικό της πόλης και της χώρας.

 

Η μουσική διεύθυνση είναι του Χρήστου Κτιστάκη, η σκηνοθεσία της Κασσάνδρας Δημοπούλου και οι φωτισμοί του Φίλιππου Μοδινού. Σκηνογράφος είναι ο Γιώργος Λεπίδας, τα σκηνικά είναι από την ΦΙΞ in art και τα κοστούμια από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος. Βοηθός σκηνοθέτη είναι ο Αθανάσιος Μαργούτας. Τους ρόλους ερμηνεύουν οι: Τζένη Δριβάλα (Νόρμα), Κασσάνδρα Δημοπούλου (Ανταλτζίζα), Φίλιππος Μοδινός (Πολιόνε), Γιάννης Νάκος (Οροβέζο), Ιορδάνης Καρακασίδης (Φλάβιο) και Ελευθερία Λαγιόκαπα (Κλοτίλδη).

 

·       Με μια εκδήλωση που εντάσσεται στον Κύκλο Μουσικής Δωματίου συνεχίζεται το πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής την Τετάρτη 30 Σεπτεμβρίου (Μ2 – Φουαγιέ). Το Baltic Neopolis Trio θα παρουσιάσει ένα πρόγραμμα με έργα Haydn, Schubert, Strauss, Sibelius και Haas. H εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Δημοτικό Ωδείο Θεσσαλονίκης.

 

·       Το Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών, σε συνεργασία με το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και την Inter Show Productions δημιουργούν ένα νέο θεσμό στην πόλη, το Πρώτο Διεθνές Φεστιβάλ Παντομίμας. Κάποιες από τις πιο εντυπωσιακές και απόλυτα πρωτότυπες παραστάσεις του εξωτερικού, όπου το λόγο αντικαθιστά μονάχα η έκφραση, θα παρουσιαστούν στις σκηνές του Μεγάρου.

Η πρώτη από τις εκδηλώσεις που εντάσσονται στο International Mime Festival θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 2 Οκτωβρίου (Μ2 – Αιμίλιος Ριάδης). Πρόκειται για το έργο Only you από το Teatr Formy που παρουσιάζεται με την υποστήριξη της Πρεσβείας της Πολωνικής Δημοκρατίας στην Αθήνα. To Τeatr Formy ιδρύθηκε το 1996 από τον Jósef Markocki, o οποίος προέρχεται από το παγκοσμίως γνωστό Θέατρο Παντομίμας του Βρότσλαβ του διάσημου ιδρυτή της Σχολής Παντομίμας της Πολωνίας, Henryk Tomaszewski. Το μοναδικό του στυλ και φόρμα, συνδυάζει την κλασική παντομίμα με κλασικό και μοντέρνο χορό, αλλά και το δραματικό θέατρο. Στόχος του Markocki είναι η σύγχρονη θεματολογία και ο σημερινός άνθρωπος.

 

Στο έργο Only you δύο ηθοποιοί περιγράφουν την ιστορία της ζωής δύο ανθρώπων – από την παιδική τους ηλικία μέχρι τα γεράματα. Είναι μια ιστορία αγάπης – δύσκολης, καμιά φορά παράλογης και όμως εφικτής… Μια παράσταση γεμάτη κωμικές σκηνές αλλά και πολλή συγκίνηση. Ένα όμορφο, συγκινητικό μιμόδραμα.

 

·       Μετά τη μεγάλη ανταπόκριση που έτυχαν τα τρία προηγούμενα έτη οι προβολές Live in HD από τη Metropolitan Opera, συνεχίζονται για ακόμη μία χρονιά. Η πρώτη προβολή της νέας σαιζόν θα πραγματοποιηθεί το Σάββατο 3 Οκτωβρίου (Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης) με την Anna Netrebko στο πολυαναμενόμενο ντεμπούτο της στη ΜΕΤ στο ρόλο της Λεονόρα, της βασανισμένης ηρωίδας του Il Trovatore. O Dmitri Hvorostovsky ερμηνεύει τον κόμη ντι Λούνα στο πρώτο σμίξιμο μετά το 2002 των δύο λαμπρών Ρώσων καλλιτεχνών στη ΜΕΤ, με τον Yonghoon Lee στον ρόλο του Μανρίκο, του χαρακτήρα του τίτλου, τον Štefan Kocán στον ρόλο του Φεράντο και την Dolora Zajick στον χαρακτηριστικό ρόλο της τρελής τσιγγάνας Αζουτσένα. Διευθύνει ο Marco Armiliato.

 

     H όπερα θα προβληθεί με ελληνικούς υπότιτλους και πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Antenna Group, σε ζωντανή μετάδοση.

 

·       Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με τα 50ά Δημήτρια (Δήμος Θεσσαλονίκης, Διεύθυνση Πολιτισμού – Τουρισμού) παρουσιάζει το θεατρικό έργο της Svetlana Makarovič Ο Νεκρός επιστρέφει στην Αγαπημένη του από το Theatre Kranj και Ptuj City Theatre (Σλοβενία) την Τρίτη 6 Οκτωβρίου (Μ2 – Αιμίλιος Ριάδης).

 

Η Μίκα αγαπούσε τον Έιντζελ και Έιντζελ αγαπούσε τη Μίκα. Όμως η αγάπη τους δεν έμελλε να διαρκέσει. Ο Έιντζελ πεθαίνει και η Μίκα καλείται να ζήσει μια ζωή που δεν θέλει, μια ζωή που οι άλλοι γύρω της θέλουν να της επιβάλλουν.

 

Στον κόσμο της Σβετλάνα Μακάροβιτς δεν υπάρχει χώρος για ένα ευτυχισμένο “κάπου ανάμεσα”. Δεν υπάρχουν ενδιάμεσες λύσεις. Δεν μπορούμε να αγαπάμε και να είμαστε παράλληλα και πραγματιστές. Ο κόσμος της είναι ένας κόσμος ξεκάθαρων θέσεων και, ενίοτε, ακραίων πράξεων. Έχει να κάνει πάντοτε με την υπέρβαση των ορίων και, υπ’ αυτήν την έννοια, δεν είναι τυχαίο που επέλεξε για το συγκεκριμένο έργο τον μύθο της αιώνιας αγάπης, αυτής που ούτε ο θάνατος δεν μπορεί να σταματήσει.

 

·       Μουσικές ιστορίες από τον Αμαζόνιο, τη Σιέρα Λεόνε, την Ινδία και την Ιαπωνία θα παρουσιάσουν στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης οι Πάνος Καράν (πιάνο), Ζαχαρίας Ταρπάγκος (φλάουτο) και Sun Roh (βιολί) την Πέμπτη 8 Οκτωβρίου (Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης).

 

Η συναυλία υλοποιείται από την μη κερδοσκοπική οργάνωση Keys of Change, που ιδρύθηκε τον Αύγουστο του 2010. Στη Μεγάλη Βρετανία έχει καταχωρηθεί ως φιλανθρωπικό ίδρυμα. Δημιουργήθηκε από άτομα με διαφορετικές καταβολές που πιστεύουν ακράδαντα πως μέσω της μουσικής ο κόσμος μπορεί να γίνει καλύτερος. To Keys of Change έχει στόχο να προωθήσει και να εδραιώσει τη μουσική εκπαίδευση και τα πλεονεκτήματά της σε απομακρυσμένες περιοχές ανά τον κόσμο. “Πασχίζουμε να ενδυναμώσουμε παιδιά και νεαρά άτομα για να βελτιώσουν τη ζωή τους μέσω της δημιουργικότητας και της μουσικής. Δημιουργούμε και στηρίζουμε βιώσιμα προγράμματα μουσικής επικοινωνίας και εκπαίδευσης σε απομονωμένες περιοχές, με στόχο να αναπτυχθούν μουσικές και δημιουργικές δεξιότητες στα παιδιά, ενώ συγχρόνως θα διατηρούν τους δεσμούς τους με τον πολιτισμό και τις παραδόσεις τους. Παρέχουμε επίσης εμπειρίες σε ολόκληρες κοινότητες μέσω ζωντανών συναυλιών.

 

Η μουσική είναι ένας από τους πιο απλούς αλλά και πιο δυνατούς τρόπους για να ενθαρρύνουμε την επικοινωνία και τη δημιουργικότητα, να προωθήσουμε την ειρήνη και να πετύχουμε θετικές κοινωνικές αλλαγές”, λέει ο Πάνος Καράν, ιδρυτής του Keys of Change.

 

·       To Σάββατο 10 Οκτωβρίου στο πλαίσιο του International Mime Festival θα εμφανιστεί ο Tadashi Endo, ο  απόλυτος άρχοντας και δάσκαλος του butoh Ma και μαθητής του σημαντικότερου χορευτή butoh, Kazuo Ohno, που θα παρουσιάσει την παράσταση IKIRU – Αφιέρωμα στην Pina Bausch (M2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης). Πρόκειται για μια συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, του Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών και της Inter Show Productions.

 

     Το butoh, κίνημα που γεννήθηκε στην Ιαπωνία τη δεκαετία του ’60 είναι μια χοροθεατρική μορφή με γκροτέσκα στοιχεία, όπου το σώμα-νους “αδειάζει” και είναι έτοιμο να βιώσει πρωτόγνωρα στοιχεία της ύπαρξής του. Ο Tadashi Endo, με τον δικό του “δρόμο” στο butoh, τον οποίο ονόμασε butoh Ma, ενσωματώνει τη σοφία της Δύσης και της Ανατολής τόσο στον χορός όσο και στις θεατρικές παραδόσεις. Ο Tadashi Endo λέει: “η Pina Bausch έδωσε στον χορό ένα άλλο πνεύμα και μια άλλη διάσταση. Θα ζει για πάντα μέσα από τον χορό της και το προσωπικό της στιλ, του εκφραστικού χορο-θεάτρου. Σ’ ευχαριστούμε Pina.”

 

·       Με μια νέα παραγωγή του αριστουργήματος του Verdi, Οθέλλος, υπό τη διεύθυνση του Yannick Nézet-Séguin και σε σκηνοθεσία Bartlett Sher, συνεχίζει η σεζόν της ΜΕΤ, το Σάββατο 17 Οκτωβρίου (Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης).

 

Ο Aleksandrs Antonenko ερμηνεύει για πρώτη φορά στη ΜΕΤ το ρόλο του βασανισμένου Μαυριτανού της Βενετίας, η Sonya Yoncheva κάνει το ντεμπούτο της στον ρόλο της γυναίκας του, Δυσδαιμόνας, και ο Željiko Lučić στον ρόλο του επίβουλου αντίπαλου του Οθέλλου, Ιάγου. Στην παράσταση εμφανίζονται επίσης ο Dimitri Pittas ως Κάσσιος, καθώς και ο Günther Groissböck ως Λοντοβίκο. Η συγκεκριμένη παραγωγή αποτελεί το ντεμπούτο στη ΜΕΤ της σκηνογράφου Es Devlin, της οποία παλαιότερα σχέδια περιλαμβάνουν την αναβίωση του Machinal στο Μπρόντγουεϊ το 2014 και πολλές παραγωγές όπερας για το Κόβεντ Γκάρντεν, το Λα Σκάλα και άλλα κορυφαία θέατρα.

·       Την πρεμιέρα της νέας θεατρικής παράστασης της Κάρμεν Ρουγγέρη Παραμύθι χωρίς Όνομα θα έχουν τη δυνατότητα να απολαύσουν μικροί και μεγάλοι την Κυριακή 18 Οκτωβρίου (Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης). Οι παραστάσεις θα συνεχιστούν κάθε Κυριακή έως τον Ιανουάριο 2016. Σχολικές παραστάσεις θα πραγματοποιούνται κάθε Δευτέρα και Τρίτη από τις 19 Οκτωβρίου.

Η παράσταση βασίζεται στο ομώνυμο μυθιστόρημα της Πηνελόπης Δέλτα, ένα έντεχνο, διαχρονικό παραμύθι, όπου η πατρίδα και τα δεινά της μεταφέρονται στη σκηνή με έναν εύληπτο και μαγικό τρόπο. 

 

Στο βασίλειο των Μοιρολατρών, ο Αστόχαστος, γιος του βασιλιά Συνετού, διαδέχεται τον πατέρα του στο θρόνο. Ο νέος βασιλιάς ενδιαφέρεται μόνο για τη διασκέδαση και καλοπέραση. Όπως είναι φυσικό, σε λίγο καιρό το βασίλειο καταρρέει. Το θησαυροφυλάκιο αδειάζει! Η χώρα δανείζεται συνέχεια και ο τόπος ερημώνει. Μην αντέχοντας αυτή την κατάσταση, ο γιος του βασιλιά αποφασίζει να δράσει. Με βοηθό τη μικρή του αδελφή και μετά από πολλές περιπέτειες, θα κατορθώσει να εμπνεύσει πίστη και εμπιστοσύνη στον λαό του, ώστε όλοι μαζί να βοηθήσουν να ανορθωθεί η χώρα.

 

Το βασιλόπουλο, ο πρωταγωνιστής της ιστορίας μας, θα μπορούσε να είναι ο νέος Έλληνας που βρίσκει τη δύναμη και τον τρόπο ώστε να ξαναγεννηθεί η πατρίδα του. Είναι ένα έργο με ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα πλοκή αλλά και με αίσθηση του χιούμορ, που σίγουρα θα διασκεδάσει τα παιδιά και συγχρόνως θα τα διδάξει με έμμεσο τρόπο, μια που μιλάει για τις αξίες της εργασίας, της δικαιοσύνης, της προσπάθειας, της ανδρείας, της συλλογικότητας, σε αντίθεση με την τεμπελιά, την αδικία, την παραίτηση, τη δειλία και τον ατομισμό.

 

To κείμενο είναι της Κάρμεν Ρουγγέρη, η σκηνοθεσία της Κάρμεν Ρουγγέρη και της Χριστίνας Κουλουμπή, τα σκηνικά και τα κοστούμια της Χριστίνας Κουλουμπή, η κίνηση, οι χορογραφίες και οι φωτισμοί του Πέτρου Γάλλια, η μουσική σύνθεση και η ενορχήστρωση του Αντώνη Δελαπόρτα, οι στίχοι και η επιλογή των τραγουδιών είναι του Ανδρέα Κουλουμπή.

·       Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και ο Σύλλογος Φίλων Μουσικής Θεσσαλονίκης παρουσιάζουν τον Κύκλο “Αστέρια της Μουσικής και του Κινηματογράφου”. Στο πλαίσιο αυτό, τη Δευτέρα 19 Οκτωβρίου, ο δημοσιογράφος Λευτέρης Κογκαλίδης, θα προβάλει από το προσωπικό του αρχείο συναρπαστικές στιγμές από την καριέρα του κορυφαίου τραγουδιστή του 20ού αιώνα, Φρανκ Σινάτρα (Μ2 – Αίθουσα Μωρίς Σαλτιέλ).

Ο Φράνσις Άλμπερτ Σινάτρα (Francis Albert “Frank” Sinatra, όπως ήταν το πλήρες όνομά του) γεννήθηκε στις 12 Δεκεμβρίου του 1915 στο Χόμποκεν στο Νιου Τζέρσι. Τραγουδιστής αποφάσισε να γίνει όταν το 1933 άκουσε για πρώτη φορά ζωντανά τον Μπιγκ Κρόσμπι. Μετά τη διάκρισή του σε μια ραδιοφωνική εκπομπή ταλέντων, έπιασε δουλειά σ’ ένα μικρό κλαμπ του Νιου Τζέρσι, όπου προσέλκυσε την προσοχή του τρομπετίστα και μπαντ-λίντερ, Χάρι Τζέιμς. Λίγο αργότερα, το 1940, εντάχθηκε στην μπάντα του Τόμι Ντόρσεϊ και σύντομα η καριέρα του άρχισε να απογειώνεται.

Οι προσεγμένοι στίχοι των τραγουδιών του, ερωτικοί, όμως λιγότεροι αφελείς από το συνηθισμένο, και ο τρόπος με τον οποίο τόνιζε ή “έπνιγε” τις λέξεις, διέφεραν από οτιδήποτε είχε ακούσει ως τότε η αμερικανική νεολαία. Τα μέρη όπου εμφανιζόταν γέμιζαν από κοπέλες στα πρόθυρα της λιποθυμίας και γύρω από το πρόσωπό του δημιουργήθηκε μια υστερία που μπορεί να συγκριθεί μόνο με τα μετέπειτα φαινόμενα του Έλβις Πρίσλεϊ και των Beatles. Σ’ αυτό συνέβαλε και η εμφάνισή του στη μεγάλη οθόνη, ερμηνεύοντας τις μπαλάντες του σε μιούζικαλ. Είχε κάνει το κινηματογραφικό του ντεμπούτο το 1941 στην ταινία Las Vegas Nights. Οι θαυμαστές του τού έδωσαν το παρατσούκλι που θα ζήλευε κάθε αοιδός: “Η Φωνή”. “Η Φωνή” σίγησε για πάντα στις 14 Μαΐου του 1998, στο Λος Άντζελες. 

·       Το Νο. 1 μιούζικαλ στον κόσμο έρχεται στο σπίτι του. Το Mamma Mia!, το πιο διασκεδαστικό μιούζικαλ όλων των εποχών, κάνει πρεμιέρα στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης την Τετάρτη 21 Οκτωβρίου (παραστάσεις: Παρασκευή 23, Σάββατο 24, Κυριακή 25, Τρίτη 27, Παρασκευή 30, Σάββατο 31 Οκτωβρίου και Κυριακή 1 Νοεμβρίου). Πρόκειται για μια συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής με την εταιρεία Adam Productions (Μ1 – Αίθουσα Φίλων Μουσικής).

 

Μια μητέρα. Μία κόρη, Τρεις πιθανοί μπαμπάδες. Κι ένας γάμος σ’ ένα ελληνικό νησί που θα σας μείνει αξέχαστος!

 

Περισσότερα από 54 εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο έχουν λατρέψει τους χαρακτήρες, την ιστορία και βέβαια τη μουσική του Mamma Mia!, αναδεικνύοντάς το στο πιο διασκεδαστικό μιούζικαλ όλων των εποχών! Η ηλιόλουστη, χαρούμενη ιστορία που έπλασε η συγγραφέας Catherine Johnson εκτυλίσσεται σ’ ένα παραδεισένιο ελληνικό νησί. Την παραμονή του γάμου της, μια κόρη αποφασίζει να ανακαλύψει την ταυτότητα του πατέρα της και η αναζήτησή της έχει ως αποτέλεσμα να φέρει πίσω, στο νησί που επισκέφθηκαν πριν 20 χρόνια, τρεις άντρες από το παρελθόν της μητέρας της, τους τρεις πιθανούς μπαμπάδες της. 

 

Τα διαχρονικά, αφηγηματικά τραγούδια των ABBA, που αποτέλεσαν τον καμβά της ιστορίας, δένουν άρρηκτα με την υπόθεση  δημιουργώντας μια σαγηνευτική ιστορία αγάπης, έρωτα, χαράς, γέλιου, φιλίας, που ξεσηκώνει τους θεατές σε όλο τον κόσμο, χαρίζοντάς τους “τη διασκέδαση της ζωής τους!”.

 

H μουσική και οι στίχοι είναι των Benny Andersson και Björn Ulvaeus, το κείμενο της Catherine Johnson, οι χορογραφίες του Anthony Van Laast, η σκηνοθεσία της Phyllida Lloyd. Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους οι: Sara Poyzer, Niamh Perry, Shobna Gulati, Sue Devaney, Richard Standing, Mark Jardine, Michael Beckley. Την ορχήστρα διευθύνει ο Carlton Edwards.

 

·       Την Τετάρτη 21 Οκτωβρίου θα πραγματοποιηθεί η πρώτη συναυλία της Συμφωνικής Ορχήστρας του Δήμου Θεσσαλονίκης για τη νέα σεζόν (Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης). Την Ορχήστρα, που θα εκτελέσει έργα Γρηγορίου και Mendelssohn, θα διευθύνει ο Νικόλαος Χαλιάσας, ενώ σολίστ θα είναι ο Δημήτρης Πάτρας (βιολοντσέλο). Της συναυλίας, που είναι μια συμπαραγωγή με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης, θα προηγηθεί Pre-concert για τον εορτασμό των 10 χρόνων από την ίδρυση του Ωδείου Άνω Πόλης Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα ρεσιτάλ κιθάρας του Μίλτου Χατζηκάλφα.

 

·       Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, το Φεστιβάλ Μονής Λαζαριστών και η Inter Show Productions παρουσιάζουν, την Πέμπτη 22 Οκτωβρίου, το έργο Déjà-vu? από την Bodecker & Neander Company (Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης). Η εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνεργασία με την EUNIC Θεσσαλονίκης.

Οι Wolfram von Bodecker και Alexander Neander αποφοίτησαν από τη θρυλική σχολή του Marcel Marceau, École Internationale de Mimodrame, και το 1996 δημιούργησαν τον δικό τους θίασο. Χωρίς αμφιβολία το έργο τους αγνοεί τα όρια του θεατρικού είδους. Οι ιστορίες τους είναι εύθυμες και διασκεδαστικές, εγείρουν τη σκέψη, ενώ ταυτόχρονα έχουν και τραγικό χαρακτήρα. Η παντομίμα αφήνει τον θεατή να προχωρήσει στις δικές του ερμηνείες εξάπτοντας τη φαντασία του. Στην παράσταση Déjà-vu?, χωρίς λόγια και σχεδόν χωρίς σκηνικά, οι Bodecker & Neander προσαρμόζονται ανάλογα με το κοινό τους. Δάκρυα ευχαρίστησης και συγκίνησης σπάνια βρίσκονται τόσο κοντά. Είτε είσαι θεατρόφιλος είτε όχι, μεγάλος σε ηλικία, μεσήλικας ή παιδί αυτή η ιδιαίτερη θεατρική εμπειρία θα σε συνεπάρει.

 

·       Την Παρασκευή 23 Οκτωβρίου η Μαρίτα Παπαρίζου (μεσόφωνος) και Δημήτρης Γιάκας (πιάνο) θα παρουσιάσουν τον Έρωτα στο γαλλικό τραγούδι, ερμηνεύοντας έργα των Fauré, Ravel, Debussy και Duparc (Μ2 – Φουαγιέ).

 

O έρωτας της ποίησης με τη μουσική. Η ποίηση και η μουσική είναι σαν “δύο ποτάμια που αναβλύζουν από διαφορετικές πηγές και μπορούν να φτάσουν σε γάμο καλύτερα από όλες τις άλλες τέχνες”, έγραψε κάποτε ο μεγάλος Γερμανός αρχιμουσικός Βίλχελμ Φούρτβαινγκλερ.

 

Ο γάμος αυτός έγινε τελικώς στη Γαλλία του 19ου αιώνα, αν και, έως το 1890, οι συνθετικοί πειραματισμοί πάνω στη δύσκολη προσωδία της γαλλικής γλώσσας δεν ήταν απολύτως επιτυχείς. Ωστόσο, στην πορεία, η αγάπη σπουδαίων ιμπρεσιονιστών και μεταρομαντικών μουσουργών για την ποίηση, όπως του Κλωντ Ντεμπυσσύ, του Μωρίς Ραβέλ, του Γκαμπριέλ Φωρέ ή του Ανρί Ντυπάρκ, κατάφερε να ανοίξει ένα γόνιμο διάλογο ανάμεσα στις δύο τέχνες, γεγονός που είχε ως αποτέλεσμα τη δημιουργία μίας πλούσιας παρακαταθήκης από έντεχνα τραγούδια (γνωστά και ως mélodies) για τις επερχόμενες γενεές συνθετών, ερμηνευτών, αλλά και για το κοινό.

 

·       Με ένα Αφιέρωμα στην Ελληνική Οπερέτα συνεχίζει το πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, τη Δευτέρα 26 Οκτωβρίου (Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης). Η συναυλία Έρως-Πόλεμος ή Ερωτικά Σαλπίσματα είναι μια συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής με την Αντιδημαρχία Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης,  στη διάρκεια της οποίας θα παρουσιαστούν αποσπάσματα από έργα των Σαμάρα, Σακελλαρίδη και Χατζηαποστόλου.

 

Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης, υπό τη μουσική διεύθυνση του Αναστάσιου Συμεωνίδη θα παρουσιάσει αποσπάσματα (άριες, ντουέτα, χορωδιακά, ορχηστρικά ιντερλούδια) από οπερέτες των οποίων η πλοκή σχετίζεται με τον πόλεμο. Σολίστες στη συναυλία αυτή θα είναι οι Ειρήνη Καραγιάννη (μέτζο σοπράνο) και ο Σταύρος Γιαννούλης (τενόρος). Επίσης, συμμετέχει η Χορωδία του Μουσικού Σχολείου Θεσσαλονίκης, υπό τη μουσική διδασκαλία της Αγγελικής Κρίσιλα.

 

·       Το έργο του Γιώργου Χριστιανάκη Μια εποχή στην Κόλαση θα έχει τη δυνατότητα να απολαύσει το κοινό της Θεσσαλονίκης την Παρασκευή 30 Οκτωβρίου (Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης).

 

Το Μια Εποχή στην Κόλαση (1873) υπήρξε το μοναδικό βιβλίο του Αρθούρου Ρεμπώ (1854 – 1891) που δημοσιεύθηκε με δική του επιθυμία όσο ζούσε. Σημαία των σουρεαλιστών, προσευχή της μπητ γενιάς, είδωλο των φοιτητών του Μάη του ’68, ο Ρεμπώ διαμόρφωσε με τη ζωή και το έργο του την εικόνα ενός “ποιητή της εξέγερσης” όπως τον αποκάλεσε ο Αλμπέρ Καμύ, υπήρξε πηγή έμπνευσης λογίων, διανοούμενων και μουσικών.

 

Μια μουσική συναυλία-παράσταση που συνοδεύεται από πρωτότυπο υλικό και που, από σκηνής πλέον, μετά την κυκλοφορία του ομώνυμου βιβλίου-cd που απέσπασε διθυραμβικές κριτικές από τον έντυπο και ηλεκτρονικό μουσικό τύπο, αποπειράται να αποδώσει τον μονάκριβο κόσμο του κειμένου, τις ανάσες, τους ψιθύρους, τις κραυγές τους, τις εναλλαγές των προσωπείων του, τα βέβηλα λόγια του, την τρέλα, τον ίλιγγο της φυγής, με μια μουσική γλώσσα ζωντανή, που αποφεύγει τους κινδύνους της περιγραφής και μιας στείρας μουσικής γλαφυρότητας.

 

Συντελεστές της παράστασης αυτής είναι οι: Γιώργος Χριστιανάκης (πιάνο, πλήκτρα, κρουστά, αφήγηση), Μπάμπης Παπαδόπουλος (κιθάρες), Φώτης Σιώτας (βιολί, βιόλα), Μιχάλης Βρέττας (βιολί), Τάσος Μισυρλής (τσέλο), Βασίλης Μπαχαρίδης (τύμπανα, κρουστά), Χρήστος Χαρμπίλας (ηλεκτρονικά, κρουστά), Τίτος Καργιωτάκης (κονσόλα ήχου, μπάσο, λούπες), Γιάννης Πειραλής (visuals) και Βαγγέλης Χαχόλος (τεχνικός ήχου stage). Στα έμμετρα ποιήματα του κειμένου ακούγεται η φωνή του Γιάννη Αγγελάκα.

 

·       Την όπερα του Richard Wagner Τανχόιζερ θα έχει τη δυνατότητα να απολαύσει το κοινό το Σάββατο 31 Οκτωβρίου από την ΜΕΤ. Η προβολή, που διαρκεί περίπου 4 ώρες, θα πραγματοποιηθεί σε συνεργασία με τον Antenna Group.

 

O James Levine διευθύνει την πρώτη αναβίωση μετά το 2004 του Τανχόιζερ του Wagner στη ΜΕΤ, με τη σκηνοθεσία του Otto Schenk του 1977. O Johan Botha ερμηνεύει αυτόν τον απαιτητικό ρόλο στις πρώτες του παραστάσεις στη ΜΕΤ, μαζί με συντελεστές όπως ο Peter Mattei στον ρόλο του Βόλφραμ, τον δεύτερο βαγνερικό ρόλο του στη ΜΕΤ, ο Günther Groissböck ως Λανγκράβιος, η Eva-Maria Westbroek ως Ελισάβετ και η Michelle DeYoung ως Αφροδίτη, η γυναίκα και η θεά, αντίστοιχα, που αντιπαλεύουν για την καρδιά του Τανχόιζερ.

 

·       Μια συναυλία στην οποία ερμηνεύουν και συμπλέκουν δημιουργικά αγαπημένα Lieder του Franz Schubert και τζαζ τραγούδια του Cole Porter πρόκειται να παρουσιάσουν η Γιούλα Μιχαήλ (φωνή) και ο Θανάσης Μπιλιλής (πιάνο) τη Δευτέρα 2 Νοεμβρίου (Μ2 – Μπαρ).

 

Οι δύο μουσικοί, με σημαντικές κλασικές σπουδές αλλά και βαθειά εντρύφηση στην τζαζ και την αυτοσχεδιαστική μουσική, προσεγγίζουν τα Lieder του Schubert με την ερμηνευτική αλλά και ουσιαστική απλότητα του ερωτικού τραγουδιού, καθώς και τζαζ μελωδίες του Porter με τη συχνά υποφωτισμένη κλασική τους διάσταση, την οποία και αναδεικνύουν. Μια συναυλία με έντονα δημιουργική διάθεση προς τους δύο σημαντικούς, ξεχωριστούς συνθέτες.

 

·         Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης, υπό τη διεύθυνση του Χάρη Ηλιάδη, θα εκτελέσει, την Τετάρτη 4 Νοεμβρίου, έργα των Beethoven, Schumann και Sibelius (Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης). Σολίστ είναι η Shirian Wang (πιάνο). Πρόκειται για μια συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού Δήμου Θεσσαλονίκης. Της συναυλίας θα προηγηθεί παράλληλη δράση στο πλαίσιο του εορτασμού των 10 χρόνων Ωδείου Άνω Πόλης. Πρόκειται για μια συναυλία των σπουδαστών του Ωδείου Άνω Πόλης Θεσσαλονίκης της τάξης φλάουτου του Νικόλαου Κακαϊδή.

·    Ένα συναρπαστικό συνδυασμό χορού και ψευδαίσθησης υπόσχεται να χαρίσει στο κοινό το σύνολο eVolution Dance Theater το Σάββατο 7 Νοεμβρίου με το έργο Firefly. Η εκδήλωση εντάσσεται στο International Mime Festival και αποτελεί συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης με το Φεστιβάλ της Μονής Λαζαριστών και την Inter Show Productions. Το Firefly πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Ιταλικού Μορφωτικού Ινστιτούτου και της EUNIC Θεσσαλονίκης.

 

To eVolution Dance Theater είναι μια καταπληκτική ομάδα χορού που δημιουργήθηκε το 2008 στη Ρώμη από τον Αμερικανό Anthony Heinl, πρώην χορευτή και χορογράφο των MOMIX, και σχεδόν αμέσως γνώρισε μεγάλη επιτυχία με τις παραστάσεις του. Ο Heinl, με μια ιδιαίτερη θεατρική ευαισθησία και χρησιμοποιώντας ένα συναρπαστικό μίγμα επιστήμης και τέχνης, συνδυάζει την κίνηση του ανθρώπινου σώματος με εντυπωσιακά εφέ, δημιουργώντας έτσι στη σκηνή μια πραγματικά μοναδική εμπειρία. “Με τεχνολογία που ενσωματώνει την ψευδαίσθηση, το βίντεο, τα τολμηρά ακροβατικά, το θέατρο και τον χορό, δημιουργεί ένα μαγικό κόσμο που κάνει τα αδύνατα δυνατά, εκπλήσσοντας συχνά το κοινό”.

 

Το Firefly είναι μια εξαιρετική παράσταση που συνδυάζει χορό, ακροβατικά, θέατρο, video art και την τεχνολογία, σε μια οπτική πανδαισία που υπόσχεται τον ενθουσιασμό, τη μαγεία και την ψευδαίσθηση. Πυροτεχνήματα, πεφταστέρια, κύματα ωκεανού, εκτυφλωτικές αστραπές… Μια πληθώρα από λαμπερά υποθαλάσσια πλάσματα που δεν υπακούουν στους νόμους της φυσικής φωτίζουν τον χώρο, μπλέκονται και απομακρύνονται μεταξύ τους. Η παράσταση συνδυάζει με αριστοτεχνικό τρόπο το φανταστικό και το μαγικό, σε ένα πρωτότυπο, γοητευτικό και αλησμόνητο θέαμα που ενθουσιάζει συνεχώς το κοινό, μαγνητίζοντας μικρούς και μεγάλους.

 

·       Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης σε συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Goethe Institut Θεσσαλονίκης διοργανώνουν, την Τετάρτη 11 Νοεμβρίου, εκδήλωση όπου θα προβληθεί η βωβή κινηματογραφική ταινία Metropolis συνοδεία ζωντανής μουσικής (Μ1 – Αίθουσα Φίλων Μουσικής).

 

Η ταινία σκηνοθετήθηκε από τον Fritz Lang το 1927 στη Γερμανία και αποτέλεσε σταθμό στην ιστορία του βωβού κινηματογράφου, τόσο για τα επιβλητικά εφέ και σκηνικά που χρησιμοποιήθηκαν, όσο και για τα πολιτικά της μηνύματα. Η θεματολογία της εντάσσεται στο χώρο της επιστημονικής φαντασίας, τοποθετείται χρονικά στο μέλλον και εμπνέεται από το διαχρονικό θέμα της αέναης πάλης των τάξεων. Πιο συγκριμένα, πραγματεύεται μια κοινωνία ταξικά διαχωρισμένη, με ανισότητες, που διεκδικεί καλύτερη μεταχείριση των χαμηλών κοινωνικών στρωμάτων. Την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης διευθύνει ο Helmut Imig.

 

·       Μια μουσική παράσταση – Αφιέρωμα στο Μάριο Τόκα θα έχει τη δυνατότητα να απολαύσει το κοινό της Θεσσαλονίκης την Παρασκευή 13 και το Σάββατο 14 Νοεμβρίου (Μ1 – Αίθουσα Φίλων Μουσικής). Η εκδήλωση είναι μια συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και της Cricos Greek Concerts και μιλά για την αγάπη του συνθέτη για “τη δική του πατρίδα, την Κύπρο, που έχει μοιραστεί στα δυο”, η οποία παρουσιάστηκε στο Ηρώδειο τον Οκτώβριο του 2014 με τεράστια επιτυχία, για δύο μοναδικές βραδιές στο Μέγαρο Μουσικές Θεσσαλονίκης!

 

Σ’ αναζητώ στη Σαλονίκη, Η Εθνική μας Μοναξιά, Τα Λαδάδικα, Μια Στάση Εδώ, Εξαρτάται, Θάλασσες, Σαν τρελό Φορτηγό, Δίδυμα Φεγγάρια κι άλλα τραγούδια – σταθμοί, σ’ ένα μουσικό αφιέρωμα γεμάτο μνήμες, νοσταλγία, αρώματα και εικόνες της Κύπρου και της Ελλάδας, τραγούδια της παρέας, του αγώνα, του έρωτα και της ψυχής, τα τραγούδια του Μάριου Τόκα μπορούν ν’ αποτελέσουν πηγή έμπνευσης και δύναμης. Στην παράσταση συμμετέχουν εξαιρετικοί τραγουδιστές, με τη συνοδεία μιας σπουδαίας ορχήστρας που διευθύνει ο μαέστρος Γιάννης Παπαζαχαριάκης. Τη σύνθεση του προγράμματος ανέλαβε ο παραγωγός και μελετητής της ελληνικής μουσικής, Ηλίας Μπενέτος. Σύμβουλος προγράμματος είναι η Αμαλία Τόκα.

 

·       Την Παρασκευή 13 Νοεμβρίου ο Γιώργης Χριστοδούλου, τραγουδοποιός με οκτώ προσωπικά άλμπουμ και μια ξεχωριστή πορεία στην ελληνική αλλά και την ισπανική μουσική σκηνή, θα παρουσιάσει την τελευταία του δουλειά με τίτλο Καντάδα (Μ2 – Μπαρ). Πρόκειται για ένα έργο που με ακουστικά και τζαζ ηχοχρώματα ανατρέχει στο έργο των Ελλήνων συνθετών του μεσοπολέμου (Αττίκ, Χ. Χαιρόπουλου, Κ. Γιαννίδη, Μ. Σογιούλ κ.ά.). Στην εκδήλωση συμμετέχουν οι Γιώργης Χριστοδούλου (φωνή, γιουκαλίλι), Χάρης Σταυρακάκης (πιάνο, ακορντεόν), Γιώτης Παρασκευαΐδης (κιθάρα) και Αντώνης Αρβανίτης (κοντραμπάσο).

 

·       Ο Σύλλογος Φίλων Μουσικής Θεσσαλονίκης, έχοντας ως επιθυμία την ανάδειξη της δημιουργικότητας και της μουσικής εκφραστικότητας των νέων, διοργανώνει το Σάββατο 14 Νοεμβρίου εκπαιδευτικά προγράμματα (Μ2 – Φουαγιέ). Τα προγράμματα, με τίτλο Μακεδονικά σχήματα από νέους για νέους, στόχο έχουν να δώσουν σε νέους μουσικούς την ευκαιρία να παρουσιάσουν τη δουλειά και το ταλέντο τους στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης. Στην εκδήλωση συμμετέχουν νεανικά σχήματα ελληνικής παραδοσιακής, έντεχνης, μοντέρνας, jazz και rock μουσικής, από νέους που προέρχονται κυρίως από το χώρο της μουσικής εκπαίδευσης. Μια παραγωγή από νέους για νέους. Στην εκδήλωση συμμετέχουν νέοι και νέες από τη Δευτεροβάθμια, και όχι μόνο, Εκπαίδευση.

 

·       Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης συνδιοργανώνει, με τις Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού, και φιλοξενεί μια πρωτότυπη έκθεση κατασκευών με τίτλο Από το Άγιον Όρος… Με τη χρήση του ειδικού ξύλου μπάλσα, ο Μιχάλης Βασιλόπουλος “χτίζει” τις Μονές του Αγίου Όρους. Η έκθεση θα εγκαινιαστεί το Σάββατο 14 Νοεμβρίου και θα διαρκέσει έως τις 31 Ιανουαρίου (Μ2). Η επιμέλεια της έκθεσης είναι του Μιχάλη Βασιλόπουλου, ενώ η επιμέλεια οργάνωσης της Ζωζώς Λιδωρίκη.

 

Στο τρίτο πόδι της Χαλκιδικής, τοποθετημένες όπου ακριβώς βρίσκονται πάνω στην τραχιά χερσόνησο του Άθω στη Μακεδονία, παρουσιάζονται χειροποίητες οι 20 Μονές σε μια θεματική ενότητα. Οι Ιερές Μονές, ακοίμητοι φρουροί της θρησκευτικής πνευματικότητας και μνημεία της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, κτισμένες εκεί, σε ένα απομονωμένο αλλά φιλόξενο όρος από το 963 έως τον 14ο μ.Χ. αιώνα, παρουσιάζονται στην έκθεση σε όλο το μεγαλείο τους και με τις αρχιτεκτονικές τους λεπτομέρειες. Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης των 100 χρόνων από την ενσωμάτωση του Αγίου Όρους στην Ελληνική Πολιτεία, οι Διεθνείς Σχέσεις Πολιτισμού οργανώνουν περιοδεία της Έκθεσης στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Την Έκθεση έχει θέσει υπό την αιγίδα του ο Μακαριώτατος Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος, κ.κ. Ιερώνυμος Β’.

 

·       Την Τρίτη 17 Νοεμβρίου η ΜΟΥSA και οι Μουσικοί του κόσμου θα πραγματοποιήσουν μια απολαυστική συναυλία (Μ1 – Αίθουσα Φίλων Μουσικής). Η εκδήλωση πραγματοποιείται με την υποστήριξη του προγράμματος Creative Europe. Δωρητής της MOYSA είναι το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

 

Η Συμφωνική Ορχήστρα Νέων “MOYSA” δημιουργήθηκε από τον ΟΜΜΘ με δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, τον Μάρτιο του 2015. Το Σύνολο συνιστά μία κοινότητα νέων μουσικών από τη Θεσσαλονίκη, τη Βόρεια Ελλάδα και άλλες περιοχές της χώρας και σήμερα αριθμεί περισσότερα από 80 μέλη. Σκοπός της MOYSA είναι η περαιτέρω εκπαίδευση των μελών της στην ορχηστρική τέχνη και σε άλλους συναφείς τομείς, η υποστήριξη της καλλιτεχνικής εξέλιξής τους μέσα από διεθνείς συνεργασίες, αλλά και η ενδυνάμωση της κοινωνικής ευαισθησίας μέσω της μουσικής.

 

Από τον Ιούνιο του 2015 Αρχιμουσικός της Ορχήστρας είναι η διεθνής Ελληνίδα Μαέστρος και πιανίστα, Ζωή Ζενιώδη. Η πρώτη εμφάνιση της MOYSA σε συνεργασία με την Ορχήστρα Νέων της Ευρωπαϊκής Ένωσης έλαβε χώρα στις 19 Απριλίου του 2015 στην Αίθουσα Φίλων Μουσικής του ΜΜΘ, υπό τη διεύθυνση του ανερχόμενου Βραζιλιάνου αστέρα, Yuri Azevedo. Έκτοτε η MOYSA συνέπραξε με τη Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης και την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης, συμμετείχε σε εργαστήρια με Έλληνες και διεθνείς μουσικούς και σε εκπαιδευτικές δραστηριότητες σε σχολεία του Νομού. Εμφανίστηκε επίσης στο Διεθνές Συνέδριο “Φιλανθρωπία και Βιωσιμότητα” του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στην Αθήνα, στην “Ημέρα με τα Χρώματα” στο Στρατόπεδο Κόδρα, στον εορτασμό των εγκαινίων του νέου πεζόδρομου Αγίας Σοφίας κ.α.

 

Στη σημερινή πανηγυρική συναυλία, η MOYSA προσκαλεί νέους διεθνείς μουσικούς σε ένα μουσικό ταξίδι υπό τη διεύθυνση της Ζωής Ζενιώδη και με σολίστ τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΟΜΜΘ, Γιώργο – Εμμανουήλ Λαζαρίδη.

 

·       Η Συμφωνική Ορχήστρα του Δήμου Θεσσαλονίκης θα πραγματοποιήσει συναυλία με έργα Beethoven και Schumann, την Τετάρτη 18 Νοεμβρίου υπό τη διεύθυνση της Natalia Ponomarchuk (Μ2 – Αίθουσα Αιμίλιος Ριάδης). Σολίστ θα είναι ο Dima Tkachenko (βιολί). Πρόκειται για μια συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης και της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού του Δήμου Θεσσαλονίκης.

 

·       Με αφορμή τη φετινή συμπλήρωση των 25 χρόνων από την ίδρυσή του, ο Χορευτικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης θα παρουσιάσει στο κοινό μια ξεχωριστή μουσική εκδήλωση την Παρασκευή 20 Νοεμβρίου με τίτλο Λύρες της στεριάς και της θάλασσας (Μ1 – Αίθουσα Φίλων Μουσικής). Η εκδήλωση πραγματοποιείται σε συμπαραγωγή του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης με τον Χορευτικό Όμιλο Θεσσαλονίκης.

Στον αρχαιοελληνικό κόσμο η λύρα θεωρήθηκε όργανο άξιο για χέρια θεών και ημίθεων. Έκτοτε, πάντοτε παρούσα στην πορεία της μουσικής ιστορίας των Ελλήνων, γράφει με το δοξάρι πάνω στις χορδές τις ιστορίες απόλυτης, κατά τόπους, μελωδικής έκφρασης.

 

Το πρόγραμμα της εκδήλωσης θα περιλαμβάνει μουσικούς σκοπούς και τραγούδια από οκτώ διαφορετικές περιοχές (Θράκη, Μακεδονία, Καππαδοκία, Πόντο, Λήμνο, Κάρπαθο, Κρήτη, Κωνσταντινούπολη), το μουσικό ηχόχρωμα των οποίων διαμορφώθηκε από την παρουσία της τοπικής λύρας. Τα κομμάτια θα παρουσιαστούν από τα κατάλληλα, κάθε φορά, πλην του κυρίαρχου εγχόρδου, σύνολα οργάνων και φωνών και η εικόνα θα ολοκληρωθεί από τους χορευτές του Συλλόγου, ντυμένους με πιστά αντίγραφα αυθεντικών τοπικών ενδυμασιών κάθε περιοχής. Λύρα θα παίξουν κορυφαίοι μουσικοί από κάθε περιοχή. Θα προλογίσει ο Λάμπρος Λιάβας.

 

·       Ο William Kentridge επιστρέφει στη ΜΕΤ για δεύτερη φορά την Κυριακή 22 Νοεμβρίου με την όπερα του Alban Berg Lulu. Ο επινοητικός καλλιτέχνης θα σκηνοθετήσει το αναπάντεχο αριστούργημα του Berg για μια σεξουαλικά ακατανίκητη νεαρή που η ελευθεριάζουσα συμπεριφορά της προκαλεί την καταστροφή των ανδρών που σαγηνεύει. Ο James Levine ηγείται της ορχήστρας σε ένα έργο που τον έχει χαρακτηρίσει, καθώς έχει διευθύνει 30 παραστάσεις της όπερας ΜΕΤ, μεταξύ των οποίων και την πρώτη παρουσίασή της το 1977. Η Marlis Petersen επαναλαμβάνει την περίφημη ερμηνεία της στον ομώνυμο ρόλο, με τη Susan Graham ως Κόμισσα Γκεσβίτς, μια από τις πιο αφοσιωμένες θαυμάστριες της Λούλου, και τους Daniel Brenna, Paul Groves, Johan Reuter και Franz Grundheber μεταξύ των ανδρών που έπεσαν θύματα της γοητείας της. Η όπερα θα προβληθεί σε μαγνητοσκόπηση με την υποστήριξη του Antenna Group.

 

·       H Νάνα Μούσχουρη της μικρής οθόνης σε μεγάλες επιτυχίες είναι το θέμα ενός οπτικο-ακουστικού προγράμματος που θα παρουσιάσει τη Δευτέρα 23 Νοεμβρίου ο δημοσιογράφος Λευτέρης Κογκαλίδης στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, στο πλαίσιο του Κύκλου “Αστέρια της Μουσικής και του Κινηματογράφου” (M2 – Αίθουσα Μωρίς Σαλτιέλ).

 

Η εκδήλωση περιλαμβάνει παρουσίαση του βιογραφικού της τραγουδίστριας που για μισό αιώνα ήταν “Πρέσβειρα της Ελληνικής Μουσικής και της Ελλάδας σε όλο τον Κόσμο” και παρουσίαση, από βίντεο σημαντικών εμφανίσεών της στη Βρετανική Τηλεόραση την περίοδο 1963-1986. Μεταξύ άλλων θα την δούμε να τραγουδά με τον συνθέτη-πιανίστα Michel Legrand, τον Cliff Richard, τον Ντέμη Ρούσσο, τον Charles Aznavour, τον George Chakiris του West Side Story και τον κιθαρίστα John Williams.

 

·       Την Παρασκευή 27 Νοεμβρίου η Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης προσκαλεί στο πλαίσιο του Κύκλου Μεγάλοι Μαέστροι τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή της Όπερας της Νυρεμβέργης, Markus Bosch (M1 – Αίθουσα Φίλων Μουσικής). Πρόκειται για μια συναυλία διαποτισμένη με γερμανικό χρώμα, κατά τη διάρκεια της οποίας θα ακουστούν συνθέσεις μεγάλων Γερμανών δημιουργών. Η εκδήλωση πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Κρατική Ορχήστρα Θεσσαλονίκης και το Γερμανικό Προξενείο της Ομοσπονδιακής Δημοκρατίας της Γερμανίας στη Θεσσαλονίκη.

 

Το πρώτο μέρος του προγράμματος διανθίζεται πραγματικά ή νοερά με μελωδικά άσματα. Θα ακουστούν μελοποιημένα ποιήματα, ενώ παράλληλα η Εισαγωγή από τη μοναδική όπερα- κωμωδία Οι Αρχιτραγουδιστές της Νυρεμβέργης του Wagner θα μας ταξιδέψει στις προσπάθειες που καταβάλλουν νέοι καλλιτέχνες με σκοπό τη σύνθεση και τη φωνητική απόδοση ωδών, θέμα το οποίο πραγματεύεται το συγκεκριμένο έργο. Στο δεύτερο μέρος του προγράμματος το ανάλαφρο ύφος απομακρύνεται και τη θέση του παίρνει η γεμάτη αυστηρότητα και ένταση τελευταία Συμφωνία του Brahms. Σολίστ θα είναι η Βιολέττα Λούστα (σοπράνο).

 

·       Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης και η Ελληνική Ένωση για τη Μουσική Εκπαίδευση (Ε.Ε.Μ.Ε.) συνδιοργανώνουν το 7ο Συνέδριο της Ε.Ε.Μ.Ε. με θέμα Μουσικός Γραμματισμός: Τυπικές και Άτυπες Μορφές Μουσικής Διδασκαλίας – Μάθησης από τις 27 έως τις 29 Νοεμβρίου (Μ2).

 

Ο μουσικός γραμματισμός είναι μια πολυδιάστατη δυναμική έννοια. Αφορά σε μουσικές γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις. Μετασχηματίζεται καθώς εμπλουτίζονται οι μουσικές εμπειρίες του ατόμου αλλά και καθώς αλλάζουν και εξελίσσονται τα μουσικά περιβάλλοντα ενώ συνδέεται, μεταξύ άλλων, με συστήματα αξιών και με τη συμμετοχή στην πολιτισμική-κοινωνική ζωή.

 

Στο πλαίσιο αυτό εγείρονται ερωτήματα όπως: ποιες είναι οι διαστάσεις του μουσικού γραμματισμού και ποια η φύση της μουσικής εμπειρίας την εποχή της παγκοσμιοποίησης; Ποιοι είναι οι νέοι όροι στη μουσική επικοινωνία στην ψηφιακή εποχή; Η μουσική γεφυρώνει ή διαχωρίζει άτομα και ομάδες και υπό ποιες συνθήκες; Πώς τα νέα μουσικά περιβάλλοντα μετασχηματίζουν και διαμορφώνουν τις μουσικές μας ταυτότητες; Με ποιους τρόπους η μουσική συνεισφέρει σήμερα στην ευημερία του ανθρώπου;

 

Επιπροσθέτως και σε σχέση με τη μουσική εκπαίδευση, είναι σημαντικό να συζητήσουμε: τι πρέπει να γνωρίζουν και με ποιο τρόπο να προσεγγίζουν οι εκπαιδευτικοί μουσικής τις μουσικές εμπειρίες των μαθητών τους; Χρειάζεται να επανεξετάσουμε τα όρια μεταξύ της “σοβαρής” και της δημοφιλούς μουσικής; Πρέπει να αναθεωρήσουμε τα μουσικά και παιδαγωγικά κριτήρια για τη διδασκαλία-μάθηση της μουσικής; Μήπως πρέπει να εστιάσουμε περισσότερο στους τρόπους που οι μουσικές εμπειρίες δίνουν νόημα στον εαυτό μας και τον κόσμο;

 

·       Την Ειρήνη Τζανετουλάκου (μεσόφωνο) και τον Γιάννη Τσανακαλιώτη (πιάνο) θα έχει τη δυνατότητα να απολαύσει το κοινό την Παρασκευή 4 Δεκεμβρίου σε μια παράσταση που τιτλοφορείται Lullaby Baby (Μ2 – Φουαγιέ).

 

Η Ειρήνη Τζανετουλάκου, λυρική τραγουδίστρια και ηθοποιός, μεταφέρει στη σκηνή μερικά από τα πιο διάσημα τραγούδια των Gustav Mahler και Benjamin Britten, σε μια performance όπου φωνή και κίνηση συμπρωταγωνιστούν. Μία διαδρομή για την αγάπη στην απώλεια και την απομόνωση. Στον κόσμο του ίδιου του παιδιού και στο νανούρισμα.

 

Η ερμηνεύτρια επιχειρεί να ξεπεράσει τον δυισμό τραγουδιστή-χορευτή και χρησιμοποιεί το φωνητικό και σωματικό της υλικό συνολικά, δοκιμάζοντας και προτείνοντας φόρμες που προέρχονται κυρίως από τον σύγχρονο χορό αλλά και άλλα είδη, όπως το σωματικό θέατρο και το κουκλοθέατρο. Πρόθεσή της να διεισδύσει βαθύτερα και να αποδώσει, στις πιο λεπτές της αποχρώσεις, τη μουσική και την ιστορία. Πολύτιμος συνεργάτης της σ’ αυτήν την προσπάθεια, ο πιανίστας Γιάννης Τσανακαλιώτης.

·       Με ένα από τα πιο διάσημα μπαλέτα όλων των εποχών, τον παραμυθένιο χριστουγεννιάτικο Καρυοθραύστη του Τσαϊκόφσκι, το Μπαλέτο της Εθνικής Λυρικής Σκηνής ξανασυναντά το κοινό της Θεσσαλονίκης στις 5, 6, 8, 9, 10, 11 και 12 Δεκεμβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, με τη σύμπραξη της Κρατικής Ορχήστρας Θεσσαλονίκης (Μ1 – Αίθουσα Φίλων Μουσικής).

 

Η χορογραφία του Ρενάτο Τζανέλλα πρωτοπαρουσιάστηκε στην Κρατική Όπερα της Βιέννης το 2000, ενώ από το 2012 παρουσιάζεται με ιδιαίτερη επιτυχία κάθε χρόνο στην Εθνική Λυρική Σκηνή.

 

Το συγκεκριμένο έργο δικαίως θεωρείται ένα από τα δημοφιλέστερα μπαλέτα του ρεπερτορίου, αφού η συναισθηματική δύναμη και η θεατρικότητα της μουσικής του Τσαϊ

Το ka-business.gr προτείνει

BEYOND: Εγκαινιάζεται σήμερα η Διεθνής Έκθεση Ψηφιακού Μετασχηματισμού, Τεχνολογίας και Καινοτομίας
Με 275 άμεσους και έμμεσους εκθέτες, 22 χώρες, 440 Έλληνες και ξένους ομιλητές, B2B Matchmaking Event με πάνω από 200 συμμετέχοντες και περισσότερα από...
Αγορά: Φωτιά άναψε το “καλάθι του Πάσχα” με το αρνάκι να πωλείται προς 10 ευρώ – Αντιδρούν οι κτηνοτρόφοι
Στην κεντρική αγορά της Θεσσαλονίκης εδώ στο Καπάνι η κίνηση είναι ιδιαίτερα μουδιασμένη, ο κόσμος δεν ψωνίζει. Οι τιμές  στο αρνάκι και το κατσικάκι...
Τράπεζα Πειραιώς: Παράταση Προγράμματος Ανταμοιβής Συνεπών Δανειοληπτών Στεγαστικών Δανείων
Η Τράπεζα Πειραιώς, ανταποκρινόμενη με ευθύνη στο ζήτημα της επιβάρυνσης των οικογενειακών προϋπολογισμών από την άνοδο των επιτοκίων διεθνώς, συνεχίζει να στηρίζει έμπρακτα τους...

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

BEYOND: Εγκαινιάζεται σήμερα η Διεθνής Έκθεση Ψηφιακού Μετασχηματισμού, Τεχνολογίας και Καινοτομίας
Με 275 άμεσους και έμμεσους εκθέτες, 22 χώρες, 440 Έλληνες και ξένους ομιλητές, B2B Matchmaking Event με πάνω από 200 συμμετέχοντες και περισσότερα από...
Αγορά: Φωτιά άναψε το “καλάθι του Πάσχα” με το αρνάκι να πωλείται προς 10 ευρώ – Αντιδρούν οι κτηνοτρόφοι
Στην κεντρική αγορά της Θεσσαλονίκης εδώ στο Καπάνι η κίνηση είναι ιδιαίτερα μουδιασμένη, ο κόσμος δεν ψωνίζει. Οι τιμές  στο αρνάκι και το κατσικάκι...
Αμερικανική Γεωργική Σχολή: Ανοίγει τις πύλες της στο κοινό την Κυριακή 28 Απριλίου
Ένα πανηγύρι χαράς, μία μεγάλη γιορτή της Άνοιξης, θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 28 Απριλίου 2024 (10:00 – 16:00) στις πανέμορφες εγκαταστάσεις της Αμερικανικής Γεωργικής...