Αρχική ΚΟΙΝΩΝΙΑ Εικαστική έκθεση: Νικόλαος Μαστερόπουλος - “Πορεία από το κάλλος στην πνευματικότητα”

Εικαστική έκθεση: Νικόλαος Μαστερόπουλος – “Πορεία από το κάλλος στην πνευματικότητα”

Η Αγιορειτική Εστία παρουσιάζει στον εκθεσιακό της χώρο την πρωτότυπη εικαστική έκθεση με τίτλο «Νικόλαος Μαστερόπουλος. «Πορεία από το κάλλος στην πνευματικότητα» με αφορμή τη συμπλήρωση είκοσι χρόνων από το θάνατο του κορυφαίου εικαστικού.

Πάλη του Ιακώβ, 1992
Σμάλτο σε χαλκό

Πρόκειται για την πρώτη αναδρομική έκθεση για τον Νικόλαο Μαστερόπουλο που πραγματοποιείται στην Ελλάδα και στην οποία παρουσιάζονται έργα διαφορετικών τεχνικών, όπως ψηφιδωτά, φλωρεντινά μωσαϊκά, σμάλτα σε χαλκό, μικροψηφιδωτά, περίκλειστα σμάλτα, σχέδια, κ.α.

Οι επιμελητές της έκθεσης  στο κείμενο τους σημειώνουν:

«Ο Νικόλαος Μαστερόπουλος (1948 – 2003) ήταν ένας σπουδαίος καλλιτέχνης ελάχιστα γνωστός στο Ελληνικό κοινό.

Η ενασχόλησή του με την ζωγραφική από μικρή ηλικία, η μαθητεία του στο καλλιτεχνικό σχολείο της Μόσχας και η αγάπη του για την τέχνη, έθεσαν τις πρώτες βάσεις για την διαμόρφωση της καλλιτεχνικής του προσωπικότητας, η οποία ολοκληρώθηκε με τις ακαδημαϊκές σπουδές που ακολούθησε, με την πρωτογενή έρευνα που διενεργούσε και με την αδιάκοπη εργασία του.

Η καλλιτεχνική κληρονομιά που άφησε περιλαμβάνει έργα της περιόδου του Καλλιτεχνικού Λυκείου, πίνακες ζωγραφικής, γραφικά και σχέδια. Τα μνημειακά του έργα καλύπτουν εκατοντάδες τετραγωνικά μέτρα και κοσμούν δημόσια κυρίως κτίρια με δημιουργίες έργων των εφαρμοσμένων τεχνών όπως η κεραμική και το ψηφιδωτό.

Το πολυσχιδές έργο του, ήδη από την δεκαετία του ’80, έγινε αντικείμενο ιδιαίτερης προσοχής και απέσπασε σημαντικά βραβεία. Πρώτα στη Ρωσία (1984 – 1985) για μνημειακά έργα εφυαλωμένης κεραμικής και για ανάγλυφα ψηφιδωτά, και στην Ουγγαρία (1992) για μεγάλου μεγέθους έργα με τεχνικές επισμάλτωσης και ζωγραφικής σε χάλκινες πλάκες.

Ασχολήθηκε ιδιαίτερα με την τεχνική του σμάλτου, την οποία τελειοποίησε δημιουργώντας σπουδαία έργα, τόσο για το υψηλό καλλιτεχνικό τους επίπεδο όσο και για την ιδιαιτερότητα της κατασκευής τους. Για το πρωτοποριακό του έργο γύρω από την συγκεκριμένη τεχνική τιμήθηκε από γνωστούς ευρωπαϊκούς καλλιτεχνικούς φορείς, ενώ η UNESCO ενέταξε στη συλλογή της ένα έργο του από σμάλτο, το οποίο δημοσιεύθηκε στον τόμο UNESCO art collection: selected works (Paris 2021) που εκδόθηκε για την επέτειο των 75 χρόνων από την ίδρυση της, μαζί με έργα του Πικάσο, του Λε Κορμπυζιέ, του Μιρό και άλλων παγκοσμίως αναγνωρισμένων καλλιτεχνών.

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του (1997- 2003) εργάσθηκε στο Άγιον Όρος επαναφέροντας σε χρήση τεχνικές της βυζαντινής μικροτεχνίας, όπως την κατασκευή μικροψηφιδωτών εικόνων σε υπόστρωμα κηρομαστίχας, αλλά και την εξαιρετικά λεπτή και απαιτητική τεχνική των περίκλειστων σμάλτων, έργα της οποίας προσέφερε ως επίσημα δώρα η αυτοκρατορική αυλή. Ο Μαστερόπουλος δημιούργησε, τέλος, εκκλησιαστικά έργα που χαρακτηρίζονται από έντονη πνευματική διάσταση, όπως η τελευταία δουλειά του με θέμα την Αποκάλυψη, η οποία αναδεικνύει την καλλιτεχνική και πνευματική ωριμότητα στην οποία είχε φτάσει.

Ο Νικόλαος Μαστερόπουλος, υπήρξε ένας εικαστικός καλλιτέχνης με διεθνή αναγνώριση, που ήταν υπερήφανος για τις ελληνικές ρίζες του. Ο ελληνικός πολιτισμός και το πνεύμα της Ορθοδοξίας χαρακτηρίζουν τις ώριμες δημιουργίες του, ενώ συνολικά η ζωή του και το έργο του ήταν μία πορεία αναζήτησης του κάλλους και μετοχής της Χάριτος του Θεού».  Αναστάσιος Ντούρος, Γιάννης Μαστερόπουλος.

Σύντομο βιογραφικό σημείωμα:

Γεννήθηκε στις 9 Σεπτεμβρίου 1948 στη Μόσχα. Από το 1961 έως το 1968 μαθήτευσε στη Μέση Καλλιτεχνική Σχολή της Ακαδημίας Τεχνών στη Μόσχα, ενώ από το 1968 έως το 1973 σπούδασε στην Ανώτατη Καλλιτεχνική και Βιομηχανική Σχολή Στρόγκανοφ της Μόσχας στο Τμήμα Μνημειακής Διακοσμητικής και Εφαρμοσμένης Τέχνης, με ειδίκευση στην καλλιτεχνική κεραμική. Για το έργο της πτυχιακής εργασίας του έλαβε τον έπαινο των διδασκάλων του με βαθμό άριστα. Από το 1974 έως το 1977 απασχολήθηκε στο εργοστάσιο μνημειακής διακοσμητικής τέχνης. Το 1977 έγινε μέλος της Ένωσης Καλλιτεχνών της ΕΣΣΔ. Από το 1977 έως το 1979 δημιούργησε μνημειακή κεραμική διακόσμηση για τον σταθμό «Βοτανικός Κήπος» του μετρό της Μόσχας. Το 1980 εργάστηκε στη πόλη Τολιάτι της Ρωσίας, κατασκευάζοντας ανάγλυφα κεραμικά έργα, με θέματα από την Ελληνική μυθολογία και τον Όμηρο. Το 1984 δημιούργησε διακοσμητικά έργα για το Ινστιτούτο Μηχανικής – Φυσικής της Μόσχας με θέμα «Η πόλη μας – Μόσχα». Το 1985 δημιούργησε κεραμική και μεταλλική διακόσμηση για την πολο-μεταλλική Βιομηχανία της Μόσχας. Το 1986-87 αποπεράτωσε κεραμική διακόσμηση στο Κέντρο Μηχανικής και Ενεργειακής Υποστήριξης στο Χίμκι. Από το 1987 εργαζόταν με σμάλτο πάνω σε χαλκό. Το 1992 το έργο του Άνθρωπος – Θηρίο συμπεριλήφθηκε στη συλλογή έργων τέχνης της UNESCO. Το 1995-1997 ασχολήθηκε με το Φλωρεντινό μωσαϊκό και από το 1997 δούλευε στο Άγιον Όρος.

Συμμετείχε σε πολλές ομαδικές εκθέσεις σε διάφορες πόλεις της Ευρώπης, ενώ από δική του επιλογή δεν πραγματοποίησε ποτέ ατομική έκθεση. Έργα του βρίσκονται σε μεγάλα μουσεία της Ρωσίας, μεταξύ των οποίων συγκαταλέγονται το Ερμιτάζ (Αγία Πετρούπολη) και χώροι των Ένωση Καλλιτεχνών Μόσχας, Κέντρο Εκθέσεων και Εμπορίου (Μόσχα), Μουσείο της Πόλης Γιαροσλάβλ, καθώς και στη συλλογή του Υπουργείου Πολιτισμού της Ρωσικής Ομοσπονδίας και σε ιδιωτικές συλλογές στη Ρωσία και στο εξωτερικό. Έργα του βρίσκονται επίσης σε μουσεία σε Αμερική, Γερμανία, Κύπρο (συλλογή επισκόπου Χρυσοστόμου), Ελλάδα (Ιερά Μονή Διονυσίου, Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών), Ελβετία, Ιαπωνία, Πολωνία και στην Εθνική Συλλογή Σμάλτων της Ουγγαρίας.

Απεβίωσε στις 11 Μαρτίου 2003 στη Μόσχα.

Επιμελητές έκθεσης: Αναστάσιος Ντούρος, Γιάννης Μαστερόπουλος

Εγκαίνια: Τρίτη 21 Φεβρουαρίου 2023 στις 19:30

Διάρκεια έκθεσης: 21 Φεβρουαρίου – 20 Απριλίου 2023

Εκθεσιακός χώρος: Αγιορειτική Εστία, Εγνατία 109, Θεσσαλονίκη

Ωράριο λειτουργίας:

Δευτέρα και Τετάρτη: 09:00 – 16:00

Τρίτη, Πέμπτη και Παρασκευή: 09:00 – 20:00

Σάββατο: 09:00 – 14:00

Ξεναγήσεις σχολείων και ομάδων κατόπιν συνεννόησης.

Αγιορειτική Εστία |Τ. 2310263308 | www.agioritikiestia.gr | [email protected]


ka-busness.gr / Χρήστος Δόκαλης

(video) ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ: Με μεγάλη επιτυχία ολοκληρώθηκαν οι εργασίες του 17ου πολυσυνεδρίου ΚΑΙΝΟΤΟΜΙΑ & ΑΝΑΠΤΥΞΗ – Όλες οι ομιλίες
Τις εργασίες παρακολούθησαν διαδικτυακά, μέσω live streaming  περισσότεροι από αναγνώστες του  σε όλο τον κόσμο, που διοργάνωσε το 17ο πολυσυνέδριο Καινοτομία &...

Το ka-business.gr προτείνει

Δημοσκοπήσεις: Ισχυρή αυτοδυναμία ΝΔ-Μητσοτάκη και… τέλος του δικομματισμού δείχνουν Metron Analysis και GPO
Δύο νέες δημοσκοπήσεις έρχονται να επιβεβαιώσουν τις σαρωτικές αλλαγές που επέφεραν οι κάλπες της 21ης Μαΐου, προεξοφλώντας και τις διαθέσεις της κοινής γνώμης για...
Οικονομία: Σκέψεις για την καθιέρωση μόνιμης οικονομικής ενίσχυσης, υπό μορφή δώρου
Τα σενάρια για επαναφορά των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, κατά τα πρότυπα του 2022, δηλαδή 250 ευρώ δώρο Χριστουγέννων και από 150 ευρώ το...
«Καλό ταξίδι πατέρα»: Ο συγκινητικός αποχαιρετισμός του γιου του Θεόδωρου Πάγκαλου
Με μια oικογενειακή φωτογραφία αποχαιρέτισε τον Θεόδωρο Πάγκαλο ο γιος του Αντρέας. Στη φωτογραφία εμφανίζεται ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ μαζί με τα τρία από τα πέντε...

ΠΡΟΣΦΑΤΑ

Δημοσκοπήσεις: Ισχυρή αυτοδυναμία ΝΔ-Μητσοτάκη και… τέλος του δικομματισμού δείχνουν Metron Analysis και GPO
Δύο νέες δημοσκοπήσεις έρχονται να επιβεβαιώσουν τις σαρωτικές αλλαγές που επέφεραν οι κάλπες της 21ης Μαΐου, προεξοφλώντας και τις διαθέσεις της κοινής γνώμης για...
Οικονομία: Σκέψεις για την καθιέρωση μόνιμης οικονομικής ενίσχυσης, υπό μορφή δώρου
Τα σενάρια για επαναφορά των δώρων Χριστουγέννων και Πάσχα, κατά τα πρότυπα του 2022, δηλαδή 250 ευρώ δώρο Χριστουγέννων και από 150 ευρώ το...
«Καλό ταξίδι πατέρα»: Ο συγκινητικός αποχαιρετισμός του γιου του Θεόδωρου Πάγκαλου
Με μια oικογενειακή φωτογραφία αποχαιρέτισε τον Θεόδωρο Πάγκαλο ο γιος του Αντρέας. Στη φωτογραφία εμφανίζεται ο πρώην υπουργός του ΠΑΣΟΚ μαζί με τα τρία από τα πέντε...